De flexibele Tweel past zich aan de ondergrond aan.

Michelin X® TWEEL™ op een Kubota-voertuig

TWEEL: EEN LUCHTLOZE BAND



Jarenlang waren klassieke luchtbanden de enige optie om een betrouwbare en efficiënte mobiliteit te garanderen. Met de introductie van de Tweel is daar echter verandering in gekomen. Luchtloze banden vormen een belangrijke technologische doorbraak in de sector en bieden heel wat voordelen. Lekrijden behoort tot het verleden en de banden zijn geschikt voor uiteenlopende voertuigen, zoals professionele maaimachines, schrankladers en andere lichte bouwplaatsvoertuigen, meeneemheftrucks, quads, buggy's, golfkarren, kleine nutsvoertuigen en diverse militaire voertuigen.

Luchtloze band op een onderhoudsvoertuig voor groenzones van KUBOTA

De Michelin TWEEL in de praktijk

WAT ZIJN LUCHTLOZE BANDEN PRECIES?

In tegenstelling tot klassieke banden, die bestaan uit rubber gevuld met perslucht, maken luchtloze banden gebruik van een speciaal loopvlak dat verbonden is met flexibele spaken die het gewicht van het voertuig dragen.

Dankzij die doorbraak was het mogelijk om een band te ontwikkelen die nooit lek raakt en bij het rijden aanvoelt als een luchtband in plaats van een massieve band. Michelins luchtloze band kreeg de naam 'TWEEL'.



WAT BETEKENT 'TWEEL'?

TWEEL is de overkoepelende naam voor het luchtloze bandenassortiment van Michelin. Het is een samentrekking van de Engelse woorden 'TYRE' (band) en 'WHEEL' (wiel). Het concept is ontwikkeld in het onderzoekscentrum van Michelin in het Amerikaanse Greenville (South Carolina).

NL Edito tweel technology focus Help and Advice

HOE WERKEN MICHELIN TWEEL-BANDEN EN WAARUIT ZIJN ZE GEMAAKT?

Michelin Tweel Family of Products

De MICHELIN TWEEL is een volledig luchtloos wiel dat een radiaalband en velg vervangt.

De belangrijkste onderdelen van deze vernieuwende oplossing:

  • Flexibele laag met geoptimaliseerd loopvlak voor een lange levensduur in moeilijke omstandigheden.

Uiterst schokbestendige en buigzame polyharsspaken die het gewicht dragen en schokken absorberen. Hierdoor verloopt de rit soepeler en is er een energieoverdracht die het stuiteren van de band vermindert.

  • Naaf in versterkt staal om de Tweel te monteren op het voertuig.

Deze technologie dempt schokken en trillingen uitstekend. De flexibele laag en de spaken zijn speciaal ontwikkeld om te vervormen, zodat ze zich aanpassen aan de ondergrond en een uitstekende tractie, grip en stabiliteit bieden.

Bovendien is er geen speciale apparatuur nodig om het systeem te monteren en hoeft de bandenspanning nooit gecontroleerd te worden.

WELKE VOORDELEN BIEDEN LUCHTLOZE BANDEN VAN MICHELIN?

Luchtloze banden (ook wel niet-pneumatische banden of NPT (non-pneumatic tyres) genoemd), bieden verschillende voordelen vergeleken met klassieke luchtbanden en massieve banden:

Met de Tweel behoort een correcte bandenspanning verzekeren tot het verleden.

Onderhoudsvrij

ONDERHOUDSVRIJ

De luchtloze Michelin X® TWEEL™-radiaalband is een volledig luchtloos wiel dat de huidige combinatie van band en velg vervangt. Monteren vereist geen speciale apparatuur en bovendien hoeft de bandenspanning achteraf niet gecontroleerd te worden.

De Tweel biedt een bijzonder goede wendbaarheid en stabiliteit

Wendbaarheid en stabiliteit

COMFORT EN STABILITEIT

De unieke energieoverdracht van de polyharsspaken helpt om het stuitereffect van klassieke luchtbanden en de hardheid van massieve banden tegen te gaan, voor uitstekende comfort- en rijeigenschappen.

Geen lekke banden meer dankzij de Tweel

Geen onbeschikbaarheid door lekrijden

GEEN ONBESCHIKBAARHEID DOOR LEKRIJDEN

De luchtloze TWEEL-radiaalband is ontwikkeld om te presteren zoals een luchtband, maar zonder de ongemakken en onbeschikbaarheid veroorzaakt door lekke banden.

Vermijd vroegtijdige bandenslijtage met de Tweel

Milieuvriendelijke band

MILIEUVRIENDELIJKE BAND

Luchtloze banden vermijden onherstelbare beschadigingen waardoor banden vroegtijdig afgedankt moeten worden en gaan 2-3 keer zo lang mee als luchtbanden*.

VOOR WELKE VOERTUIGEN IS DE TWEEL GESCHIKT?

De Michelin X® TWEEL™ kan gemonteerd worden op voertuigen in de volgende vijf hoofdsegmenten. De luchtloze banden zijn uiterst efficiënt voor toepassingen op ongelijke ondergrond die een goede grip vereisen en waarbij lekrijden vaak een probleem vormt.

De Tweel, Michelins luchtloze band voor groenonderhoud

Luchtloze radiaalband voor groenonderhoud

MICHELIN X® TWEEL™ TURF

Luchtloze radiaalbanden voor professionele maaimachines en andere voertuigen voor groenonderhoud

DE MICHELIN X® TWEEL™: luchtloze banden voor terreinvoertuigen

Luchtloze banden voor terreinvoertuigen

MICHELIN X® TWEEL™ UTV

Luchtloze radiaalbanden voor buggy's, quads en militaire voertuigen

Luchtloze radiaalbanden voor schrankladers en lichte bouwplaatsvoertuigen

MICHELIN Tweel voor lichte bouwplaatsvoertuigen

MICHELIN X® TWEEL™ SSL

Luchtloze radiaalbanden voor schrankladers en andere lichte bouwplaatsvoertuigen

MICHELIN X® TWEEL™ voor golfkarren

MICHELIN X® TWEEL™: golfkarren & kleine nutsvoertuigen

MICHELIN X® TWEEL™ TURF

Banden voor golfkarren & kleine nutsvoertuigen

Luchtloze Michelin-banden voor meeneemheftrucks

Tweel voor meeneemheftrucks

MICHELIN X® TWEEL™ TMF

banden voor meeneemheftrucks

ONTDEK DE VERSCHILLENDE MICHELIN TWEEL-ASSORTIMENTEN

Onze verschillende Tweel-assortimenten zijn speciaal ontwikkeld voor uw specifieke behoeften, voertuigen en machines, zoals schrankladers, heftrucks, kleine nutsvoertuigen enz. Ontdek onze assortimenten:

VEELGESTELDE VRAGEN OVER LUCHTLOZE BANDEN (FAQ)

HOE GOED IS DE KWALITEIT VAN LUCHTLOZE BANDEN?

Tweel-banden vormen een belangrijke technologische doorbraak in de sector en presteren probleemloos sinds 2012. Dit alternatief voor klassieke banden zorgt voor een milieuvriendelijkere mobiliteit, een grotere brandstofefficiëntie en banden met een langere levensduur die niet lek raken.

WAT MOET IK CONTROLEREN BIJ LUCHTLOZE BANDEN?

Luchtloze of niet-pneumatische banden zijn ontwikkeld om het probleem van de juiste bandenspanning op te lossen. Net als elke band moeten ook luchtloze banden echter gecontroleerd worden om optimale prestaties en een lange levensduur te garanderen. Denk daarbij aan de slijtage, steenslag en vuil, de uitlijning, het laadvermogen en de opslagvereisten.

ZIJN ER OOK LUCHTLOZE BANDEN VOOR PERSONENWAGENS?

MICHELIN heeft een prototype ontwikkeld van een luchtloze band voor personen- en bestelwagens, de MICHELIN UPTIS.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN DE TWEEL EN DE UPTIS?

De MICHELIN UPTIS (Unique Puncture-proof Tyre System) en de Michelin Tweel zijn allebei vernieuwende bandentechnologieën ontwikkeld door Michelin, maar hun ontwerp en functie verschillen.

MICHELIN UPTIS is een luchtloze band ontwikkeld voor personen- en bestelwagens (wegverkeer), terwijl de MICHELIN Tweel geschikt is voor uiteenlopende offroadvoertuigen.

WANNEER ZULLEN DE LUCHTLOZE BANDEN VAN MICHELIN VERKRIJGBAAR ZIJN?

Michelins vernieuwende Tweel-technologie is verkrijgbaar sinds 2012.

WAAR KAN IK TWEELS KOPEN?

U vindt ons volledige Tweel-assortiment bij onze verdelers.

WAT IS POLYHARS?

Polyhars verschilt van klassiek polyurethaan. Het is een structureel polyurethaan dat speciaal geformuleerd is voor deze toepassing.

WORDEN LUCHTLOZE TWEEL-RADIAALBANDEN GEVULKANISEERD ZOALS ANDERE RADIAALBANDEN?

Michelin heeft de vulkaniseringsprocessen van zijn hoogwaardige banden aangepast voor de productie van luchtloze TWEEL®-radiaalbanden. Bovendien heeft Michelin specifieke giet-, injectie- en bindingsprocessen ontwikkeld voor de TWEEL®-producten.

HEBBEN DE LUCHTLOZE TWEEL-RADIAALBANDEN PRIJZEN GEWONNEN?

Sinds 2012 zijn de luchtloze TWEEL®-radiaalband en de uitvinders ervan meer dan 15 keer bekroond

  • Silver Award in de categorie Transportation voor de MICHELIN® X®TWEEL® SSL op 26 april 2013 tijdens de Edison Awards 2013. Uit de 7156 ontvangen inzendingen selecteerde het Edison Awards Committee 131 finalisten. De MICHELIN® X® TWEEL® was een van de 42 winnaars in de 12 categorieën van deze wedstrijd die volharding en uitmuntendheid bekroont, twee eigenschappen waarvoor Thomas Alva Edison bekend stond.
  • De lezers van Equipment Today verkozen de MICHELIN® X® TWEEL® SSL tot een van de 50 beste en meest vernieuwende producten van 2013 voor bouwbedrijven.
  • In januari 2014 selecteerde Equipment World vijf baanbrekende bouwproducten uit 2013 voor de Innovations Awards 2014, waaronder de MICHELIN® X® TWEEL® SSL.
  • De redactie van Engineering News-Record (ENR) selecteerde dr. Tim Rhyne, senioronderzoeker bij Michelin Americas Research and Development Corporation, als een van de 'Top 25 Newsmakers' van 2014 voor zijn werk aan de revolutionaire luchtloze MICHELIN® TWEEL®-technologie. De in april overhandigde prijs bekroont personen "voor hun passie, inzet en moed bij het aangaan van complexe uitdagingen om van onze wereld een betere plek te maken."
  • In juni 2014 werd Michelin North America, Inc. door de Manufacturing Leadership Council van Frost & Sullivan bekroond met een Manufacturing Leadership Award in de categorie Product Leadership voor de MICHELIN® X® TWEEL® SSL. De prijzen in 11 verschillende categorieën zetten ondernemingen en personen in de schijnwerpers die de toekomst van de wereldwijde productiesector vormgeven. Ze erkennen uitmuntende projecten die aangegaan en met succes voltooid worden door productiebedrijven. Volgens de Manufacturing Leadership Community onderscheiden de winnaars zich door “met baanbrekende innovaties optimaal in te spelen op de behoeften van de klanten.” De Product Leadership Award, een van de felst bevochten categorieën, bekroont bedrijven die disruptieve nieuwe producten hebben gelanceerd die markten vergroten of nieuwe markten aanboren. De winnaar van de prijs geeft blijk van het vermogen om ideeën te bedenken die leiden tot grensverleggende nieuwe producten die markten veranderen en creëren.
  • In maart 2015 mocht Michelin Tweel Technologies de John Deere 'Innovation of the Year Award' in ontvangst nemen voor de MICHELIN® X® TWEEL® TURF. Deze prijs wordt toegekend aan een selecte groep leveranciers die blijk geven van innovatie voor producten of diensten die ze leveren aan John Deere. De awards worden toegekend op basis van vier selectiecriteria: creativiteit, haalbaarheid, samenwerking en impact op het nettoresultaat. John Deere lanceerde zijn innovatieawards voor leveranciers in 2010 om innovatie te stimuleren en leveranciers te bekronen die creatief voor de dag komen.
  • In oktober 2015 kreeg de MICHELIN® X® TWEEL® TURF™ een eervolle vermelding in de categorie Automotive/Transportation tijdens de Create the Future Design Contest. De 22 winnaars en eervolle vermeldingen werden geselecteerd uit meer dan 1150 nieuwe productideeën uit 60 verschillende landen en beoordeeld op basis van hun innovatie, productierijpheid en verkoopbaarheid in zeven categorieën. De Create the Future Design Contest werd in 2002 gelanceerd door de uitgevers van het NASA-tijdschrift Tech Briefs om innovatie in engineering te stimuleren en te bekronen. Het jaarlijkse evenement telt ondertussen meer dan 10.000 productdesignideeën van ingenieurs, ondernemers en studenten uit heel de wereld. De inzendingen voor de categorieën Aerospace & Defence, Automotive/Transportation, Consumer Products, Electronics, Machinery/Automation/Robotics, Medical Products en Sustainable Technologies worden beoordeeld door meer dan 55 internationale juryleden die deel uitmaken van de redactieraad van lezers en sponsors.
WAAR EN WANNEER IS DE TWEEL UITGEVONDEN? EN DOOR WIE?

Eind jaren 1990 bespraken dr. Tim Rhyne en Steve Cron, een collega-ingenieur bij Michelin in Greenville (South Carolina, VS), tijdens de lunch het idee om een alternatief te creëren voor luchtbanden en nieuwe, baanbrekende concepten te onderzoeken voor dit essentiële aspect van de mobiliteit. In 1999, 2000 en 2003 werden de eerste octrooien verstrekt voor de verschillende aspecten van het concept.

WANNEER INTRODUCEERDE MICHELIN HET EERSTE PROTOTYPE?

Gedurende de volgende tien jaar werkten de ingenieurs verder aan verschillende prototypes van de luchtloze TWEEL®-radiaalband, waarna het product uiteindelijk in 2005 voorgesteld werd op de North American International Auto Show in Detroit Michigan op de iBOT-rolstoel en de Centaur Human Transporter, een conceptmodel van Segway. De commerciële lancering van de X® TWEEL® SSL voor schrankladers vond plaats in juli 2012.

HOE LANG GAAN LUCHTLOZE BANDEN MEE?

De hoogwaardige bestanddelen en het efficiënte contactoppervlak zorgen voor een levensduur die 2-3 zo groot is als bij een luchtband met dezelfde profieldiepte.

KAN EEN TWEEL HERSTELD WORDEN (KAPOTTE SPAAK, VERBINDING MET FLEXIBELE LAAG)?

Een technicus kan gedeeltelijk doorgescheurde spaken behandelen om te vermijden dat de scheur in het polyurethaan zich voortzet. Dat kan de levensduur van de spaak in kwestie verdubbelen.

contact-us-white
Geïnteresseerd? Neem contact met ons op!

Wilt u meer informatie over luchtloze banden? Overtuigd om over te stappen naar Tweel? Neem contact met ons op!

UPTIS: Luchtloze MICHELIN-banden op voertuigen van de Franse postdiensten

MICHELIN UPTIS-prototype

UPTIS: Luchtloze MICHELIN-banden op voertuigen van de Franse postdiensten

MICHELIN UPTIS-prototype

Op zoek naar informatie over het UPTIS-prototype?
Op zoek naar informatie over het UPTIS-prototype?

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+