Un pneu en phase de recreusage en usine

NL Edito regrooving hero image Freight transport Help and Advice

Un pneu en phase de recreusage en usine

HERPROFILERING

Nieuwe loopvlakprofielen om de levensduur van uw banden te verlengen.

Wat is herprofilering?

Bij herprofilering wordt het rubber uit de bestaande rubberlaag verwijderd om de diepte van het loopvlakprofiel te herstellen.

Bij alle MICHELIN-banden die geschikt zijn voor herprofilering staat "REGROOVABLE" op de zijwand van de band.

De techniek wordt aanbevolen door ETRTO*. Vanaf het ontwerpstadium zorgt Michelin voor een voldoende dikte van het rubber om het herprofileren mogelijk te maken zonder de robuustheid van de band aan te tasten.

NL Edito regrooving-michelin Help and Advice

WAAROM HERPROFILEREN?

 

1. Langere levensduur 

Herprofilering verlengt de potentiële levensduur van zowel nieuwe Michelin-banden als Michelin Remix®-banden door de profieldiepte te herstellen, wat gemiddeld 25% meer kilometers oplevert.

2. Brandstofbesparingen

Bespaar tot 2 liter/100 km*.
De herprofilering, die uitgevoerd wordt wanneer de rolweerstand van een band het laagst is, verbetert ook het brandstofverbruik. De 25% extra kilometers die het herprofileren biedt, wordt gecreëerd in de periode waarin het verbruik het laagst is.

3. Extra grip

Verbeter de grip, verbeter de veiligheid. Door herprofilering wordt de profieldiepte hersteld, wat leidt tot een betere grip en optimale veiligheid op de weg. Op nat wegdek verbeteren geherprofileerde banden de transversale grip en tractie met ongeveer 10% in vergelijking met vergelijkbare versleten niet-geherprofileerde banden**.
 

4. Vermindering van de ecologische voetafdruk

Door het brandstofverbruik te verminderen en het kilometragepotentieel te verhogen, helpt herprofilering het milieu te beschermen. Herprofilering verlengt de levensduur van een band in de periode dat deze het minste brandstof verbruikt. Dit helpt u uw CO2-uitstoot te verminderen met maximaal 1,1 kg/100 km per as.
Door de levensduur van nieuwe MICHELIN-banden en vernieuwde MICHELIN Remix-banden met 25% te verlengen, bespaart u één band per vier banden die u hebt laten herprofileren.
Geherprofileeerde banden kunnen nog eens opnieuw geherprofileerd worden als MICHELIN Remix-banden. Het goedkeuringspercentage voor MICHELIN Remix-vernieuwing is identiek voor geherprofileerde en voor niet-geherprofileerde banden van MICHELIN: 90%***.

5. Herprofilering in de praktijk

De gebruiker en zijn bedrijf kunnen aansprakelijk worden gesteld als de herprofilering afwijkt van de aanbevelingen van de fabrikant (inachtneming van het juiste profiel, de juiste diepte, het juiste mes, enz.).

Herprofilering wanneer er 2 tot 4 mm profieldiepte overblijft, maakt het mogelijk om:
• het loopvlakprofiel te reproduceren
• de herprofileringsdiepte zodanig aan te passen dat er altijd een profieldikte van ten minste 2 mm tussen de onderkant van het loopvlakprofiel en de lagen blijft als de band geen diepte-indicatie heeft.
 

Té diepe herprofilering kan:
• schade veroorzaken die leidt tot de voortijdige vernieling van de band
• de goedkeuring voor herprofilering in gevaar brengen
• de lagen in de bodem van het loopvlakprofiel zichtbaar maken, waardoor de band niet voldoet aan de wettelijke vereisten
 

Voer geen herprofilering van de band uit als:
Het loopvlak ernstige tekenen van beschadiging vertoont: gaten, krassen, insnijdingen, strippen, enz. In dit geval bestaat het risico dat metalen lagen gaan roesten: door dergelijke beschadigingen kan de kwaliteit van de band tijdens het gebruik snel achteruitgaan, hetgeen kan leiden tot een plotselinge klapband.
 

Geherprofileerde banden monteren:
Om te voorkomen dat voertuigen tijdens het herprofileren te lang van de weg zijn, raden wij u aan om een aantal gemonteerde onderdelen op voorraad te houden, zodat de herprofilering zo soepel mogelijk verloopt.

6. Profielen herprofileren

Om u te helpen bij de herprofilering stellen wij u alle herprofileringspatronen ter beschikking die geschikt zijn voor elk bandenserie – afhankelijk van de specifieke kenmerken van hun loopvlak.

U vindt deze profielen en meer informatie over de uitvoering van de herprofilering (messen, dieptes, enz.) in de sectie met technische informatie op de productpagina van elke herprofileerbare band. U kunt het samenvattend document ook direct downloaden door hieronder te klikken.

NL Picto regrooving patterns large Help and Advice

Testimonials - MICHELIN MULTI-LIFE bij VAN MIEGHEM LOGISTICS

In deze nieuwe aflevering van onze serie testimonials, geven we het woord aan het Belgische transportbedrijf VAN MIEGHEM. Ze vertellen ons over hun ervaringen met het Michelin Multi-Life concept.

MICHELIN - VAN MIEGHEM testimonial - NL

NL Picto retreading white paper Help and Advice

WHITE PAPER

Concurrentievermogen, veiligheid en milieubescherming zijn sleutelkwesties voor professionals in de vervoerssector. Daarom verwelkomen zij elke oplossing die de prestaties van hun bedrijf een boost geven en die hen helpen de bedrijfskosten onder controle te houden.

In dit opzicht speelt het bandenbeheer een cruciale rol. Alles wat u ooit wilde weten over levensduurverlenging voor uw truckbanden vindt u hier: wij wensen u veel leesplezier, een veilige rit en hopen dat uw banden lang mee gaan!

Ontdek meer:  VERNIEUWING

Herprofilering is niet de enige oplossing om de levensduur van uw MICHELIN-truckbanden te verlengen. Ontdek hoe verniewing de banden een nieuw leven kan geven!

Rechapage d'un pneu en atelier

NL Edito picture regrooving retreading visit hamburg Freight transport Help and Advice

Rechapage d'un pneu en atelier

WETTELIJKE VERMELDINGEN

*1,94 liter/100 km onafhankelijk gezien en gecertificeerd in juni 2007 op een eenheid uitgerust met herprofileerbare MICHELIN ENERGY™-banden en een eenheid uitgerust met niet-herprofileerbare MICHELIN ENERGY™-banden.

** Interne Michelin-bron: test uitgevoerd op gepolijst beton.

*** Het Michelin-onderzoek werd uitgevoerd op 1 miljoen banden die aangeleverd werden voor de Michelin Remix-herprofilering in 2008 en 2009. Het verschil in het goedkeuringspercentage tussen geherprofileerde, vernieuwde banden en geherprofileerde, niet-vernieuwde banden bedraagt minder dan 0,2%.

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+