How to adapt your combine harvester tyres to your needs

How to adapt your combine harvester tyres to your needs

Hoe de banden van uw maaidorser aanpassen aan uw behoeften


Het is oogsttijd. U staat op het punt om uw maaidorser uit de stallingsplaats te halen voor de drukke oogstperiode. Hoe zorgt u ervoor dat uw banden hierop zijn voorbereid, zonder risico op slippen, lekrijden, onnodig brandstofverbruik of buitensporige bodemverdichting? Onze experts staan voor u klaar met advies.

SAMENVATTING:

Ga de algemene staat van uw maaidorserbanden na

Wanneer u uw maaidorser na enkele maanden uit de stallingsplaats haalt, dient u eerst de algemene staat van de banden na te gaan. Controleer of er geen insnijdingen of andere vormen van schade zichtbaar zijn. Kijk ook na of de banden niet te erg versleten zijn, hierdoor zouden ze namelijk overmatig kunnen doorslippen in het veld en zou u ze al moeten vervangen bij aanvang van de oogst. Aarzel bij twijfel niet om uw bandendealer te raadplegen. 

Pas de juiste bandenspanning toe

Net als voor uw andere landbouwmachines is bandenspanning ook van essentieel belang voor uw maaidorser. Waarom? Omdat de voorbanden van grote machines zoals maaidorsers elk tot wel 15 ton moeten dragen.

Een te lage bandenspanning kan leiden tot overbelaste banden en eventuele schade. Het loopvlakprofiel van een overbelaste band zal het karkas doorboren, waardoor het uiteindelijk ook zal breken. Zo zullen er externe (zichtbare) of interne (onzichtbare) radiaalbreuken ontstaan. Dit is een teken dat de levensduur van de maaidorserband ten einde loopt. U zult de band voortijdig moeten vervangen, wat kosten met zich zal meebrengen die hadden kunnen worden vermeden.

Een te hoge bandenspanning zorgt dan weer voor een hogere mate van bodemverdichting (tijdens het oogsten) wanneer u een machine gebruikt met een maximale asbelasting.

Dus, hoe bepaalt u de juiste spanning voor uw banden ?

De bandenspanning is gelinkt aan de belasting. U hoeft enkel de nodige informatie te verzamelen en een eenvoudige berekening te maken.

Maar maakt u zich dus geen zorgen, wij staan de hele tijd voor u klaar.

Hoe kunt u de belasting van uw maaidorser bepalen ?

U kunt allereerst een soortgelijke tabel opstellen en deze invullen met de nodige waardes die we zullen gebruiken om de totale belasting te bepalen:

VOORAAN (70%)

ACHTERAAN (30%)

1- Combine harvester empty weight

2- Picker weight

3- Load transfer from picker

4- Hopper weight

5- Total weight per axle

6- Total weight per tyre

1 - Het leeggewicht van de maaidorser bepalen

Allereerst moet u het leeggewicht van uw maaidorser bepalen. Idealiter weegt u uw maaidorser, maar als dat niet mogelijk is dan kunt u deze informatie ook terugvinden op het typeplaatje van uw maaidorser of in de handleiding van de fabrikant.

Een voorbeeld ter illustratie: een John Deere S770 maaidorser met een leeggewicht van 18.900 kg.

2 - Het gewicht van het plukwerktuig/ de maaibalk bepalen

Om de belasting te berekenen, moet ook rekening worden gehouden met het gewicht van het plukwerktuig.
Voorbeeld gewicht plukwerktuig: 3550 kg.

Aangezien het plukwerktuig zich vooraan de machine bevindt, zal er volgens het uitkragingsprincipe een tegenwicht ontstaan. Het is dan ook noodzakelijk om de asbelasting in kilogram te berekenen en hierbij rekening te houden met de afwijking tussen het zwaartepunt van het werktuig en het middelpunt van de asnaven.

3 - Het tegenwicht en de lastoverdracht van de maaidorser bepalen

Aangezien de maaibalk een tegenwicht creëert, moeten we ook de lastoverdracht berekenen. Hiervoor moeten we eerst de waarde van het tegenwicht kennen.

Om het tegenwicht te berekenen, moeten we het bevestigingspunt van het plukwerktuig in beschouwing nemen en het zwaartepunt van het werktuig bepalen. We nemen het punt dat zich 1 meter vóór het bevestigingspunt bevindt ter referentie en meten hierna de afstand tussen dit punt en het midden van de voorste naaf.
In ons voorbeeld gaat het hier om een afwijking van 3,05 meter.

Daarnaast dient u ook te weten hoeveel de wielbasis bedraagt (de afstand tussen het midden van de achterste naaf en het midden van de voorste naaf). Dit vindt u meestal terug in de technische documentatie, maar kan ook makkelijk worden opgemeten.
In ons voorbeeld bedraagt de wielbasis 3,55 meter.

De coëfficiënt van de belastingsafwijking kan als volgt worden berekend: De afstand tussen het zwaartepunt en het middelpunt van de voorste naaf, gedeeld door de wielbasis.
In ons voorbeeld: 3,05 meter / 3,55 meter = een belastingsafwijking van 0,86.

Deze coëfficiënt wordt gebruikt om het bijkomstige gewicht op de vooras te bepalen.

Nu moeten we het gewicht van het werktuig vooraan vermenigvuldigen met deze coëfficiënt:
In ons voorbeeld: 3550 kg x 0,86 = 3053 kg (afgerond naar 3050 kg). Dat wil zeggen dat de lastoverdracht 3050 kg bedraagt.

De gewichtsverdeling voor- en achteraan op uw maaidorser bepalen

Voor de voor- en achterkant van de meeste machines kan worden uitgegaan van de veilige 70/30-ratio: 70% belasting vooraan, 30% belasting achteraan. U kunt deze informatie dubbelchecken bij uw dealer.

Om de belasting op de vooras te berekenen, nemen we 70% van het leeggewicht. Voor de achteras nemen we 30%.
Het resultaat:

18.900 kg x 70% = 13.230 kg vooraan
18.900 kg x 30% = 5670 kg achteraan
U kunt de informatie die u heeft verzameld nu op de volgende manier invoeren in de tabel: 

VOORAAN (70%)

ACHTERAAN (30%)

1- Combine harvester empty weight

13.230 kg

5670 kg

2- Picker weight

3550 kg

3- Load transfer from picker

3050 kg

4- Hopper weight

5- Total weight per axle

6- Total weight per tyre

4 - Het gewicht van de opslagbunker bepalen

Normaal gezien kent u de inhoud van de opslagbunker van uw maaidorser. We dienen nu deze inhoud in liter om te zetten naar kilogram. Hiervoor raden we aan om een ruime coëfficiënt van 0,8 te gebruiken.

In ons voorbeeld heeft de opslagbunker een inhoud van 10.500 liter. Als we deze coëfficiënt toepassen, dan komen we uit op:

10.500 liter x 0,8 = een opslagbunkergewicht van 8400 kg.

Aangezien een groot deel van de opslagbunker van de maaidorser zich vooraan bevindt, zullen we dezelfde 70/30-ratio nemen om de gewichtsverdeling voor- en achteraan te berekenen.

Het resultaat:

8400 kg x 70% = 5880 kg vooraan.
8400 kg x 30% = 2520 kg achteraan.

U kunt deze waardes nu toevoegen aan de tabel.

5 - De totale belasting voor- en achteraan bepalen

Nu we over alle nodige informatie beschikken, moeten we enkel de gewichten per kolom (vooraan/achteraan) optellen.

VOORAAN (70%)

ACHTERAAN (30%)

1- Leeggewicht maaidorser

13.230 kg

5670 kg

2- Gewicht plukwerktuig

3550 kg

-

3- Lastoverdracht van plukwerktuig

3050 kg

-

4- Gewicht opslagbubker

5880 kg

2520 kg

5- Totale gewicht per as

25.710 kg

8190 kg

6- Totale gewicht per band

12.855 kg

4095 kg

In ons voorbeeld bedraagt het totale gewicht van de vooras 25.710 kg.
Om het gewicht per band te bepalen, hebben we dit cijfer simpelweg door twee gedeeld: 25.710 kg / 2 = 12.855 kg per voorband.

Dezelfde berekening gaat op voor de achterzijde:
Totaal achteras: 8190 kg, 8190 kg / 2 = 4095 kg per achterband.

Moet er rekening worden gehouden met brandstoffen?

Het gewicht van brandstoffen zoals koolwaterstof en diesel is soms inbegrepen in het gewicht van een leeg voertuig. Dat gewicht kan worden teruggevonden in de technische fiche van de fabrikant. Aangezien het hier gaat om een schatting, streven we niet naar extreme nauwkeurigheid. We focussen voornamelijk op de belangrijkste vormen van belasting om zo het totale gewicht te kunnen bepalen.

De juiste bandenspanning bepalen voor uw maaidorser

Nu u het gewicht per band heeft kunnen bepalen, hoeft u enkel maar de documentatie van de fabrikant te raadplegen om daar de juiste bandenspanning te vinden voor de voor- en achterbanden. U kunt de documentatie van Michelin hier downloaden.

In ons voorbeeld gaat het om MICHELIN Cerexbib 2- banden.

In de technische documentatie van deze band vindt u een tabel met bandenspanningen, belastingen en snelheden. Deze drie gegevens zijn nauw met elkaar verbonden (raadpleeg ons artikel ‘Hoe overbelaste banden te voorkomen "Hvoor meer informatie").

Zo werkt het :

Voor onze maaidorser hebben we een geschatte totale lading bepaald van 12.855 kg per voorband.

In de onderstaande tabel voor de MICHELIN Cerexbib 2-band zien we dat we tot wel 13.070 kg kunnen vervoeren aan een bandenspanning van 1,7 bar indien we niet sneller rijden dan 10 km/u.

Om optimale prestaties te kunnen garanderen, moeten de 38” voorbanden worden opgepompt volgens deze bandenspanning.

MICHELIN Cerexbib 2-band
VF 900/60R38 CFO+ 193A8 TL

MICHELIN Cerexbib 2 front pressure

MICHELIN Cerexbib 2 front pressure

De geschatte lading per achterband bedroeg 4095 kg. Volgens de tabel van de MICHELIN Cerexbib 2-achterbanden kunnen we met een bandenspanning van 1,2 bar een lading van wel 6035 kg vervoeren aan een maximumsnelheid van 10 km/u.

MICHELIN Cerexbib 2-band
VF 620/70R26 CFO+ 173A8 TL

MICHELIN Cerexbib 2 rear pressure

MICHELIN Cerexbib 2 rear pressure

De bandenspanning voor- en achteraan is bijgevolg geschikt voor onze maaidorser.

Identify the correct tyre pressures for your combine harvester

identify the correct tyre pressures for your combine harvester

Hellend terrein: een speciaal geval

Als u een helling moet oprijden, dan zal uw maaidorser zich niet volledig horizontaal bevinden. Dit betekent dat de lading van de ene zijde naar de andere zal verschuiven. In dit geval zullen we de bandenspanning lichtelijk verhogen om de banden te beschermen. De methode van verhoogde bandenspanning is terug te vinden achteraan de technische documentatie van Michelin

In andere gevallen houdt u best de aanbevolen bandenspanning aan  

Het fenomeen van ‘flat spotting’  

Als uw maaidorser gedurende lange tijd niet werd gebruikt, dan kunnen de banden wat zijn uitgezakt omdat ze na verloop van tijd vanzelf wat lucht verliezen. In dit geval kan er ‘flat spotting’ optreden. De band heeft zijn originele ronde vorm verloren en het deel dat in contact komt met de ondergrond is lichtelijk afgeplat. Maakt u zich geen zorgen.

U zult in het begin wat trillingen gewaarworden, die echter zullen ophouden van zodra de banden hun oorspronkelijke vorm weer hebben aangenomen. Dit ‘flat spotting’-fenomeen zal dus binnen korte tijd weer verdwijnen.


Behoefte aan uitgebreider advies? Ontdek onze gids voor bandenonderhoud en -zorg 

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+