Flat tyre: does my tractor have a punctured tyre?

Flat tyre: does my tractor have a punctured tyre?

Lekke band: heeft mijn tractor een doorboorde band ?


Niets frustrerenders dan een lekke band tijdens het uitvoeren van uw landbouwactiviteiten. Gaat het echt om een doorboorde band?
Kan het worden gerepareerd? Onze Michelin-experts geven u tips.

SAMENVATTING :

Wat als het geen doorboorde band is?

Als uw oppompsysteem op afstand een waarschuwing uitstuurt, als u denkt een lekke band te hebben, of als een band minder opgepompt lijkt dan normaal, dan bent u al snel geneigd te denken dat het om een doorboorde band gaat. Maar misschien is dat niet de oorzaak.

Hoe weet u of het al dan niet om een doorboorde band gaat?

Pomp de band op!  
Dat is inderdaad ons allereerste advies, aangezien u zo de volgende hypotheses kunt nagaan : 

1 - De waarschuwing van uw luchtdrukwisselsysteem (CTIS) is mogelijk het gevolg van een foutieve meting. De bandenspanning kan variëren al naargelang de buitentemperatuur. Afhankelijk van hoe gevoelig de sensoren precies zijn, kunnen ze – al dan niet met reden – waarschuwen voor een lekke band.

2 - De bandenspanning is licht afgenomen zonder dat u het heeft opgemerkt, wat normaal is als u de bandenspanning al geruime tijd niet heeft bijgesteld. Door de bandenspanning af te stemmen op het ideale niveau voor uw bedrijfsactiviteiten, vermijdt u dat de band beschadigd raakt tijdens het rijden. 

3 - U hoort constant lucht ontsnappen, wat erop wijst dat er wel degelijk een probleem is. 

In dit 3e geval, wanneer het wel degelijk gaat om abnormaal luchtverlies, kan het probleem te wijten zijn aan : 

  • een probleem met de luchtdichtheid 
  • of een lekke band. 

Een probleem met de luchtdichtheid

Als er een probleem is met de luchtdichtheid, dan gaat het misschien om een defect aan het ventiel. De ventieldop is misschien zoek geraakt of niet langer luchtdicht, of er is een luchtlek op de plek waar het ventiel is bevestigd aan de velg. 

Het kan ook zijn dat er op het veld aarde is terechtgekomen tussen de velgrand en de hiel en er zo een lek is ontstaan. 

Een derde mogelijkheid is dat de binnenband poreus is geworden en de lucht niet meer vasthoudt zoals voorheen.  

Een doorboorde band

Een lekke band kan voorkomen tijdens het uitvoeren van uw bedrijfsactiviteiten.

Hierbij kan een snee of perforatie in het loopvlak of de zijwand zijn opgetreden. Het kan ook gaan om een barst in de velg. 

A punctured tractor tyre

A punctured tractor tyre

Wat moet u doen?

Op dit moment is het mogelijk nog niet duidelijk of het gaat om een lekke band of om een probleem met de luchtdichtheid. Om het lek te vinden, kunt u simpelweg wat zeepsop op de band, de velg en het ventiel spuiten.  

Als het luchtlek zich ter hoogte van het ventiel bevindt, dan kan het probleem eventueel worden opgelost door het ventiel steviger vast te zetten. 

In andere gevallen is het raadzaam om langs te gaan bij een landbouwbandenspecialist die de band zorgvuldig zal inspecteren en u zal kunnen vertellen of de band al dan niet kan worden gerepareerd. 

Hier vindt u enkele tips om bandenschade in de toekomst te voorkomen.

Wanneer kan een lekke band worden hersteld?

In sommige gevallen kan de doorboorde band van uw tractor worden hersteld. Een bandenspecialist zal u kunnen vertellen of uw band nieuw leven kan worden ingeblazen, afhankelijk van het type schade dat de band heeft opgelopen, de lengte en diepte van de snee en waar deze zich precies bevindt. 

In andere gevallen zal het onmogelijk blijken om de band te herstellen en zal deze moeten worden vervangen.   

Tyre puncture: Repairable damage

Tyre puncture: Repairable damage

Herstelbare schade


In de hieronder vermelde gevallen kan een doorboorde band normaal gezien worden hersteld

  • Sneeën in of schade aan de nokken, bv. stukjes metaal die klem zitten in de band.
  • Sneeën in of schade aan het loopvlak.
  • Kleine perforaties aan de binnenzijde van de band. 
  • Kleine sneetjes op de zijwand, haaks op de omtrek 
     

De volgende foto’s zijn voorbeelden van herstelbare schade:

Repairable damage: tyre tractor example1

Repairable damage: tyre tractor example1

Repairable damage: tyre tractor example2

Repairable damage: tyre tractor example2

Repairable damage: tyre tractor example3

Repairable damage: tyre tractor example3

Tyre puncture: Non-repairable damage

Tyre puncture: Non-repairable damage

Niet-herstelbare schade

In de volgende gevallen kan het gat in de band (beter) niet worden gerepareerd.       

• Voor technische redenen of omdat de reparatie niet rendabel zou zijn. 
• Lange, diepe sneeën aan de binnenzijde van de band.
• Schade aan de zijwand gelijklopend met de omtrek. 
• Schade in de buurt van de hiel.
• Barsten in de radiaalstructuur. 

De volgende foto’s zijn voorbeelden van niet-herstelbare schade: 

 

Non repairable damage example1

Non repairable damage example1

Non repairable damage example2

Non repairable damage example2

Non repairable damage example3

Non repairable damage example3

Hoe wordt een lekke band gerepareerd?

In deze video geeft een expert concrete voorbeelden van herstelbare/ niet-herstelbare doorboorde banden en wordt de reparatie stap voor stap getoond. 

Is my agricultural tyre repairable? Report

Moet u een lekke band vervangen? Vind de MICHELIN-band die het best past bij uw behoeften.

 

Behoefte aan uitgebreider advies ? Ontdek onze gids voor bandenschade en -slijtage

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+