trucks road
Leer meer over het Europese label voor vrachtwagenbanden
Ontwikkeling van het Europese label voor vrachtwagenbanden
De keuze van de juiste banden voor uw bedrijfswagens is niet altijd eenvoudig. De specifieke kenmerken van uw activiteit en de manier waarop u uw banden gaat gebruiken, staan centraal staan bij uw beslissing. Naast de juiste keuze van de bandenreeksen en de profielen, moet u bij de aankoop ook rekening houden met andere essentiële criteria, zoals levensduur, veiligheid en energie-efficiëntie, om de banden te kiezen die het beste voldoen aan uw behoeften. Sinds 2012 biedt de Europese Commissie een hulpmiddel voor de klassering van banden, om professionele gebruikers informatie te geven over de brandstofefficiëntie, het geluidsniveau en de grip van de banden op nat wegdek.
Vanaf 1 mei 2021 geeft een uitbreiding van deze klassering meer informatie en duidelijkheid om u te helpen bij uw keuze.
Na het lezen van deze gids weet u alles over deze wijzigingen en wat dit concreet betekent voor de bandenkeuze voor uw wagenpark.
Een indicator voor de efficiëntie van vrachtwagenbanden
Het voornaamste doel van het Europese systeem voor de klassering van banden, is duidelijke informatie geven over de prestaties van banden voor drie belangrijke criteria, gemeten op nieuwe banden:
Rolweerstand
pictos trans resistance
Remprestaties op nat wegdek
pictos trans pluie
Extern geluidsniveau
pictos trans son
De klassering op deze drie schalen geeft u feitelijke informatie over de energie-, veiligheids- en geluidsprestaties van de banden, zodat u bij de aankoop eenvoudig kunt vergelijken.
Met hoog geklasseerde banden kunt u uw brandstofverbruik verlagen en dus geld besparen (op een post die 20 tot 25% uitmaakt van de kosten van een transportbedrijf), met bovendien een hoog niveau voor de veiligheid en het comfort. Deze banden biedt dus een goed compromis tussen deze drie parameters.
Uitleg van de Europese bandenklassering
De klassering verandert met ingang van 1 mei 2021:
- De eerste wijziging van de op het etiket vermelde informatie, betreft de rolweerstand en de remeigenschappen op nat wegdek. De klassen F en G verdwijnen en worden geïntegreerd in klasse E, de categorie met de slechtste notering.
- Voor het geluid wordt de schaal niet langer weergegeven door een golfsymbool, maar door de letters A, B en C. De decibelwaarde blijft vermeld.
- Naast deze wijzigingen komt er een extra indicator. Op de banden die hiervoor in aanmerking komen, wordt het 3PMSF-symbool vermeld. Dit symbool geeft winterbanden aan, die speciaal zijn ontworpen om voldoende grip en mobiliteit te garanderen in winterse omstandigheden.
- De informatie wordt bij de aankoop duidelijker voor de eindverbruiker en wordt aangevuld door de oprichting van een openbare gegevensbank, die meer technische informatie bevat.
etiquetage europeen v1
1 en 2 – De indicatoren voor de rolweerstand en voor de remming op nat wegdek worden uitgedrukt op een schaal van A t/m E.
3 – Het externe geluidsniveau wordt aangegeven in decibels en ingedeeld in drie klassen (A, B en C).
4 – Het 3PMSF-symbool wordt vermeld naast de geluidsindicator op de banden die hiervoor in aanmerking komen.
5 – Een QR-code gekoppeld aan een Europese databank (EPREL), geeft toegang tot alle informatie met betrekking tot het label en tot een gedetailleerd informatieblad met aanvullende technische informatie over de band, zoals de belastingsindex en snelheidsindex, voor enkele en, indien van toepassing, dubbele montage. Deze informatie is ook beschikbaar op alle productpagina's van onze vrachtwagenbanden.
6 – Naam van de fabrikant en afmetingen van de band.
Waar kan ik het Europese bandenlabel vinden?
Wij raden u aan deze informatie te raadplegen voordat u uw banden kiest.
De informatie van het Europese bandenlabel is beschikbaar:
- op de productpagina's van onze vrachtwagenbanden op deze website;
- in de catalogussen en andere commerciële documentatie van ons assortiment vrachtwagenbanden;
- op onze digitale hulpmiddelen voor bestellingen (alleen beschikbaar voor onze wederverkopers en rechtstreekse klanten);
- op de verkoopwebsites die onze vrachtwagenbanden online aanbieden.
De informatie van de klassering wordt ook vermeld op uw aankoopfactuur (dit wordt verzorgd door uw wederverkoper).
Waarom deze evolutie?
De wijziging van het bandenlabel die vanaf 1 mei 2021 van kracht wordt, getuigt van de wens van de Europese Commissie om verder te gaan op het gebied van verkeersveiligheid en vermindering van de CO2-uitstoot.
Prestatieverschillen die in aanmerking moeten worden genomen
Brandstofefficiëntie
van de banden
resistance roulement picto
De banden verbruiken tussen 20 en 30% van de energie. De rolweerstand van banden kan aanzienlijk verschillen. Daarom kan de band een grote invloed hebben op het brandstofverbruik van het voertuig. Een vrachtwagen uitgerust met klasse B-banden zal ongeveer 0,6 liter per 100 km minder verbruiken dan een vrachtwagen uitgerust met klasse C-banden. Dit betekent een besparing van ongeveer € 800 per 100.000 afgelegde kilometers.(1)
Uiteraard mag ook niet worden vergeten dat brandstof kan worden bespaard door de bandenspanning regelmatig te controleren en de chauffeurs te trainen in energiezuinig rijden.
visuel energie
In de categorie rolweerstand kunnen deze banden u interesseren:
Remmen op nat wegdek
pluie
Een verschil van één klasse, bijvoorbeeld van C naar B, geeft aan dat de remweg van een vrachtwagen die afremt van 60 naar 20 km per uur, ongeveer 3,5 meter korter wordt.(2)
Voor een optimale veiligheid moet uiteraard ook een veilige afstand worden bewaard en voor een goede grip moet de bandenspanning regelmatig worden gecontroleerd.
visuel distance v2
In de categorie remprestaties op nat wegdek kunnen deze banden u interesseren:
Impact van de banden op de geluidshinder
bruit picto
De door het wegverkeer veroorzaakte geluidsoverlast is een belangrijke factor en de banden spelen hierbij een rol. Het rolgeluid is afhankelijk van zowel het type banden als het wegdek. Het verschil tussen de klassen van het geluidsgolfsymbool komt overeen met 3 dB, d.w.z. een halvering van het externe geluid.(3)
bruit image
In de categorie extern rolgeluid kunnen deze banden u interesseren:
Het advies van de expert: bepaal duidelijk uw behoeften voor de beste keuze.
“Een handig hulpmiddel om uw keuze aan te passen aan uw bandengebruik, maar niet allesomvattend.”
De klassering van het Europese bandenlabel biedt een eenvoudig vergelijkingsmiddel om u te helpen een band te kiezen die is afgestemd op uw activiteit.
De op het label vermelde criteria zijn echter niet voor iedereen even belangrijk. Het is dus raadzaam om eerst uw prioriteiten te bepalen om de beste keuze te kunnen maken. Voor veelvuldig gebruik in de stad bijvoorbeeld, kunnen goede klasseringen voor het rolgeluid en de grip op nat wegdek uw prioriteiten zijn. Als u de banden echter gebruikt voor langeafstandsvervoer, kan een goede klassering van de rolweerstand noodzakelijk zijn om het brandstofverbruik te beperken. Deze klassering is bovendien niet volledig en laat andere, even belangrijke criteria buiten beschouwing; zoals het kilometerpotentieel, de duurzaamheid van de prestaties tijdens de levensduur, de mogelijkheid tot herprofilering of loopvlakvernieuwing, de zijwaartse grip enz.
Daarom raden wij u aan om contact op te nemen met uw bandenspecialist om uw criteria zo goed mogelijk te definiëren en af te stemmen op uw activiteit.
photo ana gonzalez 2
Ana Gonzalez
Product marketing manager voor de sector langeafstandsvervoer in Europa
Zie voor meer informatie over het bandenlabel de website van de Europese Commissie.
(1) Interne simulatie van Michelin, uitgevoerd in januari 2021, met de brandstofbesparingscalculator van de Europese Commissie, voor een gebruik van 40 % in de stad en 60 % op snelwegen. De brandstofprijs (diesel) is geschat op € 1,30 per liter. Geschat te besparen bedrag met de banden per 100.000 afgelegde kilometers.
(2) Interne test, uitgevoerd in november 2020 in Clermont-Ferrand (Frankrijk) op het circuit van Michelin, voor de remprestaties van 60 naar 20 km/u van een 4x2 vrachtwagen uitgerust met MICHELIN X® MULTITM Z 315/80R22.5 in klasse B in vergelijking met een standaard testband (SRTT) in klasse C, gemodelleerd volgens het meetprotocol van het VN/ECE-reglement R117 geactualiseerd op 23 november 2011.
(3) Interne schatting van Michelin, uitgevoerd in 2016, voor het rolgeluid van een vrachtwagen uitgerust met banden in klasse B in vergelijking met het rolgeluid van een vrachtwagen uitgerust met banden in klasse C.