wave7 article1 header
In de loop der jaren is Michelin blijven innoveren om de ontwikkeling van de transportsector te ondersteunen en de prestaties van wagenparken te verbeteren. Door de uitdagingen op economisch vlak ging Michelin de uitdaging aan om banden meerdere levens te geven, zodat de kosten konden dalen. Hierdoor werd 100 jaar geleden het principe van de loopvlakvernieuwing ontwikkeld.
Maak een reis door de geschiedenis en ontdek hoe Michelin deze vernieuwende technologie op de markt bracht.
1923
photo
Vernieuwen om het aantal kilometers te vergroten
Toen de transportsector zich tijdens het interbellum in een moeilijke economische context ontwikkelde, hadden de klanten betrouwbare banden nodig die de veiligheid van personen en goederen verzekerden, lang meegingen en scherp geprijsd waren.
Toen Michelin vaststelde dat het loopvlak veel sneller sleet dan het karkas, bood de onderneming al in 1923 aan om de band herbruikbaar te maken door het loopvlak te vernieuwen. Een proces dat vandaag, 100 jaar later, actueler is dan ooit!
1937
photo 1
Michelin vindt de 'Metallic' uit, de band met stalen karkas
Om zware ladingen te kunnen dragen bestond het karkas van vrachtwagenbanden uit tientallen lagen. De tweede uitdaging voor Michelin bestond erin een innovatie te ontwikkelen om banden meermaals te vernieuwen. In 1937 ontwikkelde de onderneming de Metallic, de eerste band met stalen karkas en slechts vier lagen staaldraad.
1946
photo 2
Michelin eerste tests met het vernieuwen van vrachtwagenbanden
De fabriek in het Zuid-Franse Avallon produceert de eerste warm vernieuwde vrachtwagenband.
1966
photo 3
Een gloednieuw Remix-proces
Omdat Michelin er altijd naar streefde om de kwaliteit en betrouwbaarheid van vernieuwde banden te garanderen, lanceerde het bedrijf in 1966 het Remix-proces. Dankzij dat proces konden banden voortaan heropgebouwd worden op basis van dezelfde producten en fabricagemethoden van een nieuwe band. Wat betekent dat voor de prestaties van een wagenpark? Bijzonder veel, namelijk een kilometerrendement tot 100% van dat van een nieuwe band!(1)
(1) De samenstelling en het patroon van de MICHELIN Remix®-banden zijn grotendeels identiek aan die voor nieuwe MICHELIN-banden. Voor 90% van het MICHELIN Remix®-bandenassortiment worden dezelfde mal en dezelfde materialen gebruikt als voor nieuwe MICHELIN-banden, wat kan leiden tot gelijkwaardige prestaties voor MICHELIN Remix®-banden en nieuwe Michelin-banden. Interne evaluaties uitgevoerd door het Michelin Research and Technology Center op basis van klantenfeedback verzameld in Europa sinds 2015.
2121
photo 4
De productie van Remix-banden blijft toenemen
De voorbije decennia heeft Michelin zijn positie als belangrijke speler in warme loopvlakvernieuwing kracht bijgezet. In 2021 werd in het Duitse Homburg de 18 miljoenste Michelin Remix®-band geproduceerd, in onze grootste gespecialiseerde vestiging van Europa. En dat is pas het begin!
2023
photo 5
Vernieuwen is een must geworden
Honderd jaar later biedt loopvlakvernieuwing nog altijd grote voordelen in de vorm van voordelige, betrouwbare en milieuvriendelijke banden. Vernieuwen biedt heel wat ecologische voordelen, zeker nu milieukwesties meer dan ooit een centrale rol spelen in onze innovaties:
- Lagere CO2-uitstoot
Per 100 vernieuwde banden vermijdt u een uitstoot van meer dan 11,6 ton (1) CO2 in de atmosfeer.
- Verlaagd verbruik van grondstoffen
1 vernieuwing = 50 kilo (1) minder grondstoffen in vergelijking met de productie van een nieuwe band
- Minder afval
Elke vernieuwde band is een band minder om te recycleren!
1923 2023 new
Innovatieve loopvlakvernieuwing biedt een oplossing voor de problemen van gisteren, vandaag en morgen. Vandaag is het een doeltreffende methode om de gevolgen te beperken van de inflatie, de gezondheidscrisis, de internationale instabiliteit en de grondstoffencrisis. Als trouwe partner van kleine en middelgrote ondernemingen blijft Michelin ook in de toekomst innoveren, zodat u uw kosten onder controle kunt houden en uw milieu-impact kunt beperken. Het avontuur wordt voortgezet, blijf ons dus zeker volgen!
(1) De CO2-besparing door de vernieuwingsprocedure wordt berekend op basis van de bijbehorende besparing in materialen. Op dat vlak haalt een vernieuwde MICHELIN Remix®-band tot 100% van het aantal kilometers van een nieuwe MICHELIN-band (de samenstelling en het patroon van MICHELIN Remix®banden zijn grotendeels identiek als bij nieuwe Michelin-banden; 90% van de MICHELIN Remix-®banden gebruiken dezelfde mal en dezelfde materialen als nieuwe MICHELIN-banden en presteren dus even goed; volgens interne tests door het Michelin Research and Technology Centre en klantenfeedback verzameld in Europa sinds 2015). Een nieuwe band weegt gemiddeld 70 kg. Een nieuwe band die klaar is voor vernieuwing, weegt gemiddeld 50 kg. De CO2-impact van een vernieuwde band hangt samen met de grondstoffenbesparing van 50 kg of 115 kg CO2 bij een verhouding van 2,3 kg CO2* per kg grondstoffen. * De verhouding tussen de CO2 en een liter brandstof of een kilogram grondstoffen wordt als volgt berekend: De emissiefactor van 3,24 kg CO2 per liter diesel vloeit voort uit de levenscyclusanalyse van ADEME voor zuivere diesel. Het cijfer omvat de uitstoot tijdens de dieselproductie (17%) en tijdens de verbranding (83%). Bron: ADEME, Studie 'Well to wheel - JEC', v4, juli 2014. De emissiefactor van 2,3 kg CO2 per kilogram band vloeit voort uit de levenscyclusanalyse voor de volledige productiefase van een band en is gebaseerd op intern onderzoek van Michelin dat gebruikmaakt van de berekeningsmethode ontwikkeld door de bandensector (TIP). Het cijfer omvat de ontginning van de grondstoffen, het transport, de productie en de distributie. Bron: Milieunorm UL Solutions: 'Product Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the product category: Tires', v3.05, februari 2022.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night