Correct bandenonderhoud maakt het verschil!

Gepubliceerd op 1 september 2021 - 6 gelezen minuut(en)

Iedereen weet dat de banden van een vrachtwagen regelmatig vervangen moeten worden. Maar er is meer aan hun onderhoud dan dat. Van drukcontroles tot herprofileren tot wieluitlijning, laten we elk bandenonderhoudaspect detailleren met een van Michelin's professionele trainers.

Luister naar de podcast:

post trickntruck tyre maintenance portrait

post trickntruck tyre maintenance portrait

Wist u dat Michelin niet alleen banden verkoopt, maar ook opleiding geeft aan zijn klanten over het gebruik en het beste resultaat van banden? Het bedrijf heeft hiervoor zelfs opleidingscentra in heel Europa, en richt zich daarbij op twee belangrijke doelgroepen:

  • de dealers, die hun banden verkopen en altijd actuele informatie over hun producten nodig hebben;
  • en klanten, zoals transportbedrijven die het onderhoud van hun vloot altijd in de gaten moeten houden.

De bedoeling? Bewustmaking van de enorme impact van goede bandenzorg op brandstofverbruik, veiligheid, besparing van geld en het in goede staat houden van voertuigen.

Wij spraken met Edouard Fadel, trainer op het hoofdkantoor van Michelin in Clermont-Ferrand, Frankrijk, over de vijf belangrijkste aspecten van bandenonderhoud.

Dit is wat hij te zeggen had.

1. Spanning

Idealiter moet de bandenspanning op koude banden eenmaal per maand worden gecontroleerd, omdat alle banden langzaam spanning verliezen, zelfs denene nooit worden gecontroleerd. Het controleren van de spanning is ook een goede gelegenheid om de algemene staat van uw banden te bekijken.

Mensen realiseren zich vaak niet dat banden voor bedrijfsvoertuigen ruwweg goed zijn voor een derde van het brandstofverbruik van een voertuig. Als uw banden een slechte bandenspanning hebben, verbruikt u meer brandstof: uit onze interne studies blijkt dat u voor elke 1,5 bar te lage bandenspanning 1% meer brandstof verbruikt1. Het is ook slecht voor de levensduur van de banden, omdat ze sneller slijten. Anderzijds is te hoge bandenspanning ook slecht: het vermindert de levensduur van de banden en heeft gevolgen voor de veiligheid. Te hoge bandenspanning vermindert het contactoppervlak tussen de band en het wegdek en maakt de band ook gevoeliger voor onopzettelijke beschadiging.

2. Herprofileren

Herprofileren houdt in dat het rubber van de bestaande rubberlaag wordt verwijderd om de diepte van het loopvlakpatroon te herstellen. Dit heeft vele voordelen: brandstofbesparingen tot 2 liter per 100 km, een tot 25% langere levensduur van de banden en een grotere veiligheid dankzij een betere grip2.

Herprofileren gaat er ook over om banden een tweede leven te geven, wat financieel goed is, maar ook goed voor de planeet: als je bedenkt dat een bandenkarkas tussen 50 en 70 kg weegt, bespaar je elke keer dat je een versleten band herprofileert in plaats van hem weg te gooien, zoveel grondstoffen.

Wanneer een band moet worden geherprofileerd, hangt af van hoe u het voertuig gebruikt en over welk soort terrein het rijdt. Het is een kwestie van bandenslijtage, niet van afgelegde afstand of verstreken tijd. Gewoonlijk raden wij aan dit te doen wanneer de resterende profieldiepte tussen 2 en 4 mm bedraagt.

3. Geometrische uitlijning

Het afstellen van de asgeometrie of uitlijning bestaat erin te controleren of de wielen van een voertuig goed zijn uitgelijnd om overmatige bandenslijtage te voorkomen. Wist u dat een uitlijnfout van 1 mm de levensduur van uw banden met ongeveer 7%* kan verminderen? Niet alleen dat, maar het zal ook uw brandstofverbruik verhogen omdat de banden bij het rollen tegen het wegdek schuren.
De uitlijning van uw wiel controleren is eenvoudig: wrijf voorzichtig met uw hand radiaal over het oppervlak van het loopvlak van de band; als u weerstand voelt in de ene of de andere richting, is dat een indicatie dat uw wieluitlijning moet worden gecontroleerd. Er is geen vaste regel voor hoe vaak u dit moet doen: laten we zeggen dat de uitlijning moet worden gecontroleerd als onderdeel van het onderhoudsschema van de auto.

4. Uitbalanceren van de wielen

Bij de fabricage van wielen en banden zullen er altijd kleine onvolkomenheden zijn in de gewichtsverdeling, door lasnaden en dergelijke, en deze veranderen in de loop van de tijd door slijtage en accidentele schade.

Uitbalanceren is goed voor het comfort van de bestuurder omdat het trillingen vermindert. Het is ook belangrijk ervoor te zorgen dat de banden correct zijn uitgebalanceerd, omdat dit bijdraagt tot een hoog kilometerrendement van de banden en de mechanische onderdelen beschermt tegen voortijdige slijtage.

Als uitbalanceren nodig is, raadt Michelin dynamisch uitbalanceren aan met gewichten die op het wiel worden aangebracht.

5. Vernieuwen

Na herprofilering is loopvlakvernieuwing het derde leven van een band. Loopbaanvernieuwing betekent het loopvlak van de band vernieuwen, dat is het rubber dat in contact komt met de weg. Dit gebeurt met een uithardingsproces waarbij nieuw rubber aan het karkas wordt gevulkaniseerd, zodat de coverband prestaties levert die vergelijkbaar zijn met die van een nieuwe band. Bovendien kan een geherprofileerde band ook van een nieuw loopvlak worden voorzien om hem nog langer te laten meegaan.

Vernieuwde banden kosten ongeveer 30-40% minder dan nieuwe, met een levensduur die vergelijkbaar is met die van een nieuwe band, op voorwaarde dat ze een hoogwaardig loopvlak hebben gekregen. Dat is het geval voor Remix-banden, het officiële merk van Michelin voor loopvlakvernieuwing, die dezelfde prestaties bieden als nieuwe banden.

Meer informatie? Ga naar de website van Michelin om een document te downloaden met tips over het onderhoud van banden van een van onze experts, evenals de lijst van onze opleidingscentra in heel Europa.

1 Interne studie uitgevoerd door Michelin geldig voor 9 bar druk.
2 Interne studie uitgevoerd door Michelin, geldig voor een volledige set (vrachtwagen en aanhangwagen).
*Alle cijfers en waarden aangegeven door Edouard Fadel op 19 april 2021, op basis van interne studies van Michelin.

Onderhoudsgids voor banden

tyre maintenance guide

tyre maintenance guide

Geïnteresseerd in een bandentraining?
 

Michelin heeft opleidingscentra in:

Klik om hen te bereiken.

Geïnteresseerd in een bandentraining?
 

Michelin heeft opleidingscentra in:

Klik om hen te bereiken.

JOIN THE COMMUNITY!

Door mijn e-mailadres te verstrekken en op de onderstaande knop te klikken, ga ik akkoord met de Gebruiksvoorwaarden en het Privacybeleid, geef ik mijn elektronische ondertekening en accepteer ik geautomatiseerde marketing-e-mails te ontvangen, ongeacht enige eerdere registratie op een bedrijfs-, staats- of nationale opt-out lijst van Michelin. Instemming is geen voorwaarde voor een aankoop. Je kunt op elk moment uitschrijven. Een vertegenwoordiger van Michelin kan contact met je opnemen wanneer je interesse toont voor een contact in verband met een product- of serviceaanbod. Michelin respecteert je privacy. De informatie die je aan ons verzendt, wordt beschermd door ons privacybeleid

_ *
Je bent ...
  • Een Transportbedrijf
  • Een bandenspecialist
  • Andere
0

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+