wave5 training header

Chauffeursopleiding: de sleutel tot efficiëntie!

Gepubliceerd op 29 september 2022 - 5 gelezen minuut(en)

Beroepsopleiding is een strategische uitdaging voor vlooteigenaars. Waarom is het zo belangrijk om bestuurders regelmatig een opleiding te geven om de efficiëntie te verhogen? Welke opleiding (naast uw wettelijke verplichtingen) moet u geven, en wanneer?
We gingen naar het zuidwesten van Frankrijk voor een ontmoeting met operations manager Patrick Ambal en chauffeur Alexandre Frouillou.
Patrick en Alexandre werken beiden voor Tout pour le fruit, een transportbedrijf dat gevestigd is in de levendige markt voor nationale belangen - een groothandelsmarkt in Montauban. Het bedrijf werd in 1987 opgericht door Pierre Bournet en telt momenteel 40 werknemers, voornamelijk vrachtwagenchauffeurs.

Luister naar de podcasts:

wave5 training img1

Patrick Ambal, Operations Manager Tout pour le fruit en Alexandre Frouillou vrachtwagenchauffeur, Tout pour le fruit

"Mijn naam is Patrick Ambal, ik ben 57. Ik ben per ongeluk in de transportwereld gekomen, via de bouw. Nadat ik tot 2000 in het Franse geniecorps had gediend, heb ik ongeveer 15 jaar mijn eigen vacuümgraafbedrijf gerund, waar ik 3 werknemers had.
In 2016 ben ik bij Tout pour le fruit gaan werken als nationale vrachtwagenchauffeur voor lange afstanden."

In maart 2021, nadat een collega het bedrijf had verlaten, werd Patrick operationeel manager voor de 3 vestigingen van het bedrijf. "Ik coördineer in totaal 34 chauffeurs. Onze vloot bestaat uit 10 bakwagens, 15 trekkers en ongeveer 20 aanhangwagens," legt Patrick uit.

"Hoe meer opleiding chauffeurs hebben, hoe meer gemoedsrust ze op het werk hebben en hoe meer ze van het werk kunnen genieten. Kennis elimineert potentiële bronnen van stress en angst."

Patrick Ambal, Operations Manager, Tout pour le fruit


wave5 training img2

Als we vragen naar het belang van training, is zijn antwoord onmiddellijk: "Hoe meer opleiding chauffeurs hebben, hoe meer gemoedsrust ze op het werk hebben en hoe meer ze van het werk kunnen genieten. Kennis elimineert potentiële bronnen van stress en angst. Als je theorie en praktijk combineert, kun je sneller oplossingen voor problemen vinden."

Patrick vindt dat bestuurders zich in de eerste plaats moeten concentreren op het rijden, zonder te worden afgeleid door mogelijke technische problemen die ze niet kunnen oplossen. "Ik heb met de chauffeurs gereden, en vroeger was het mijn werk. Ik begrijp echt hun dagelijks leven."

Toen Michelin hem een korte opleidingsmodule over betere bandencontroles aanbood, greep hij deze kans met beide handen aan.

Drie jaar geleden, in juli 2019, hebben alle chauffeurs van Tout pour le fruit om de beurt een halve dag een Michelin-opleiding over banden gevolgd.

"Het is ongebruikelijk om je chauffeurs een opleiding te laten volgen die niet wettelijk verplicht is", zegt Edouard Fadel, BtoB klantenopleider bij Michelin, die de opleiding bij Tout pour le fruit verzorgde. "Pierre Bournet, die eigenaar is van het bedrijf, had gemerkt dat zijn chauffeurs hun voertuigen niet altijd controleerden. Hij wilde ervoor zorgen dat ze zelf konden instaan voor het onderhoud van de vrachtwagens waarin zij rijden, met name de banden. Dat voorkomt tijdverlies door een panne op hun leveringsroute."

Alexandre Frouillou, 31, die sinds 2017 vrachtwagenchauffeur is bij Tout pour le fruit, herinnert het zich nog goed.

"Ik heb veel geleerd tijdens de opleiding. Het bracht ook veel praktische dingen terug die ik in mijn oorspronkelijke carrière als monteur had geleerd."

Alexandre, die een middelbareschooldiploma automonteur heeft, werkte eerst in een garage voordat hij van beroep veranderde en vrachtwagenchauffeur werd.

"In de garage verwisselde ik soms vrachtwagenbanden. Het is een basisprocedure, maar ik was zeker geen expert. Ik had geen idee van procedures als herprofilering en vernieuwing. Ik wist niet wanneer je banden moest wisselen of roteren."

Edouard Fadel legt uit: "Herprofileren kan 25% meer kilometers en tot 2 liter per 100 km brandstofbesparing opleveren in vergelijking met een volledige set (trekker + oplegger) nieuwe banden. Het verhoogt ook de grip met 10% in vergelijking met een versleten band die niet geherprofileerd wordt."

wave 5 edouard fadel

Edouard Fadel, BtoB klantentrainer bij Michelin

Na de opleiding benoemde Patrick Alexandre tot bandenverantwoordelijke van de vestiging in Montauban.

"Als bandenmanager ben ik verantwoordelijk voor de bandenvoorraad. Ik controleer de banden elke 2 weken. Als chauffeurs advies nodig hebben, geef ik ze een eerste advies als ik kan. En ik krijg hulp van de bandenexpert van de garage wanneer dat nodig is," legt Alexandre uit.

"Alex is een consciëntieuze chauffeur die gek is op mechaniek. Hij staat te popelen om te leren en opleiding te krijgen. Dat waardeer ik echt. Voor dit werk is passie nodig," zegt Patrick.

Hij zegt: "Sommige chauffeurs zijn echt proactief en gemotiveerd, terwijl anderen het gevoel hebben dat opleiding zinloos of zelfs tijdverspilling is. En het heeft niets te maken met hun leeftijd of ervaringsniveau."

"Ik zal niet per se om een specifieke opleiding vragen, maar als iemand het aanbiedt, doe ik altijd mee. Ik vind het leuk om regelmatig nieuwe dingen te leren."

Alexandre Frouillou, Vrachtwagenchauffeur, Tout pour le fruit

"Ik vraag niet per se om een specifieke opleiding, maar als iemand het aanbiedt, doe ik altijd mee. Ik leer graag regelmatig nieuwe dingen", zegt Alexandre, die in februari van dit jaar zijn tweede ronde verplichte opleiding heeft afgerond.

Zoals de naam al aangeeft, is deze opleiding verplicht. Alle actieve Franse vrachtwagenchauffeurs moeten deze om de 5 jaar voltooien.

Het duurt 35 uur en kan worden gedaan over 5 opeenvolgende dagen of opgesplitst in 3 dagen en 2 dagen.

Het doel: de kennis van vrachtwagenchauffeurs over voertuigen voor goederenvervoer van meer dan 3,5 ton op peil brengen.

"Ik vind de training over vrachtwagens interessant. Bij moderne vrachtwagens, die vol zitten met elektronica en technologieën, kun je niet intuïtief aanvoelen hoe het werkt als niemand het je uitlegt. We hebben een minimum aan ondersteuning nodig om ze te leren gebruiken. Het kost tijd in het begin, maar bespaart tijd in de toekomst," zegt Alexandre.

Patrick is het daarmee eens: "Ik ga binnenkort een opleiding opzetten voor het gebruik van de nieuwe digitale tachografen. Veel chauffeurs vinden ze stressvol, en dat wil ik echt vermijden voor mijn teams."

Sinds 2006 vervangen digitale tachografen de oude papieren schijven die in voertuigen van meer dan 3,5 ton in Europa werden gebruikt. Hun belangrijkste functie is het registreren van chauffeursgegevens. Met andere woorden, het zijn chauffeurslogboeken.

Tachograafkaarten worden gebruikt door een miljoen vervoersbedrijven en meer dan zes miljoen beroepschauffeurs in heel Europa (2).

wave5 training img3

Naast opleiding wijst Patrick op het belang van mentorschap in het bedrijf om nieuwe chauffeurs te ondersteunen:

"Mentorschap is de sleutel. Het betekent het begeleiden van nieuwe chauffeurs, of ze nu interim zijn of een vast contract hebben. Het maakt deel uit van ons opleidingsprogramma. Dankzij de mentoren die hun kennis doorgeven, vergroten wij onze toekomstige efficiëntie. Ik heb mentoring opgezet (een nieuwe werknemer en een oudere werknemer) per sector: regionaal of nationaal. Het mentorschap duurt maximaal 2 tot 3 maanden. Eerlijk gezegd, sommigen leren snel, anderen niet zo veel..." merkt Patrick op.

Een laatste en niet onbelangrijke vraag: wanneer kun je de opleiding plannen om het werk van de chauffeurs niet te veel te verstoren?

Patrick antwoordt: "Zoals zo vaak in ons werk gaat het om vooruit plannen. Als je vooruit plant, zal het de werkstroom niet te veel verstoren. Maar korte, eendaagse of zelfs halve dagen zijn duidelijk het meest geschikt en heel gewaardeerd in ons bedrijf!"

quotation right white

IDEEËN OM TE VOLGEN

1- Vraag uw chauffeurs regelmatig naar de problemen die zij op het werk tegenkomen, zodat u hen de juiste opleiding kunt bieden. Net als Alexandre zullen ze geïnteresseerd zijn als je proactief suggesties doet.

2- Aarzel niet om de leveranciers van uw uitrusting om korte opleidingen te vragen. Zij zijn er om naar u te luisteren en u te helpen hun producten en diensten beter te gebruiken.

3- Overweeg het gebruik van mentorschap om nieuwe bestuurders aan te trekken en te integreren. Het is een geweldig intern trainingsmiddel en een geweldige productiviteitsbooster!


BRON

(1) Studie van de Britse firma Transport Intelligence (TI) gepubliceerd in 2021
(2) https://www.thalesgroup.com/fr

Interview met Patrick Ambal op 4 april 2022.
Interview met Alexandre Frouillou op 5 april 2022.

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+