online header

Hoe het leven van een vrachtwagenchauffeur eenvoudiger maken De truckerswereld breidt zich online uit!

Gepubliceerd op 31 maart 2022 - 10 gelezen minuut(en)

Zoals iedereen, vertrouwen vrachtwagenchauffeurs steeds meer op hun smartphone voor al hun behoeften. Van het vergemakkelijken van hun werk tot het onderhouden van hun contacten met dierbaren, hun apparaten zijn een onmisbaar onderdeel van hun leven geworden. We vroegen twee geconnecteerde truckers naar hun online activiteiten terwijl ze onderweg zijn. 


Luister naa de podcast:

online portrait

Dimitri Godard ook bekend als Dimitri on the road, trucker uit Normandië, Frankrijk en José Manuel Rivas, trucker uit Galicië, Spanje

Maak kennis met Dimitri Godard - ook bekend als "Dimitri on the road" - een 22-jarige vrachtwagenchauffeur uit Normandië, Frankrijk. Ondanks zijn jonge leeftijd spendeerde hij al vijf jaar op de weg en is hij al van kinds af gefascineerd door vrachtwagens.

We stellen ook José Manuel Rivas voor, een 26-jarige trucker uit Galicië, Spanje, die sinds 3 jaar zelfstandig is.

Apps om het leven van vrachtwagenchauffeurs gemakkelijker te maken

Als we vragen naar het gebruik van hun smartphone onderweg, zijn ze het er allebei over eens dat ze niet zonder zouden kunnen. “Zonder apps zou ons werk veel moeilijker zijn. Ik gebruik ze bijna elke dag en beveel ze aan andere chauffeurs aan", zegt Dimitri.

José is het er helemaal mee eens: “Zonder mijn telefoon, kan ik niet werken. De telefoon is alles. Daarop ontvang ik opdrachten. Sommige verzendingsmissies hebben zelfs hun eigen applicaties waarmee ze de levering en de vrachtwagen kunnen volgen. Zestig procent van wat ik doe is via platforms op de telefoon. Tegenwoordig is het overal nodig. En het maakt ons dagelijks leven en werk veel makkelijker "

Dus wat zijn de apps die hen helpen efficiënter te werken? We gaan eens kijken.

De meest gebruikte app van José is WhatsApp. De meest gebruikte berichtendienst ter wereld is een essentiële basis, hij kan niet zonder. “De logistieke platforms sms'en je via WhatsApp. Alles wordt verstuurd via WhatsApp, alles wordt geregistreerd en het is allemaal daar."

Een andere must-have die José noemt is Google Maps. Als hij een afhaal- of afleverlocatie krijgt, gebruikt hij die om het adres gemakkelijk te vinden. Weten waar je heen moet is een behoorlijk belangrijk stukje informatie voor een trucker, dus ook dat is een onmisbare app voor hem.

En voor Dimitri is  Truckfly zijn favoriete app. Het is ontworpen om bestuurders te helpen bij het vinden van benzine, een maaltijd, een parkeerplaats, een douche, een wifi hotspot, enz. Het bevat een lijst van meer dan 60.000 etablissementen, waaronder 34.000 parkeerplaatsen en 10.000 restaurants.
"Ik gebruik het elke dag. Bijvoorbeeld om een restaurant te vinden, want 's avonds moet je kunnen genieten van wat comfort: eten, een douche, toiletten... Ik kan alle informatie krijgen die ik nodig heb, allemaal op één plek"

Een andere belangrijke app voor José Manuel - zijn truck is een Volvo - is Volvo Connect. “Als ik 's avonds op de bestemming aankom, controleer ik de app, ik controleer het dieselverbruik, de duur van de rit, hoe efficiënt ik heb gereden... of ik meer of minder vaak heb geremd dan normaal... De app laat me dat allemaal zien."

Tenslotte wil Dimitri , zoals elke automobilist, liever geen tijd verliezen in het verkeer, dus gebruikt hij Sytadin als hij in groot-Parijs moet zijn. Het is een app en website ontwikkeld door de Franse overheid die de verkeerssituatie in de regio Île-de-France deelt. “Steeds meer truckers gebruiken het omdat iedereen weet dat rond Parijs rijden echt moeilijk is. Een file in Parijs, je weet wanneer je erin staat, maar niet wanneer je eruit komt... Onze tijd telt, we kunnen ons niet veroorloven te veel tijd te verliezen.”

 

“Zonder apps zou ons werk veel moeilijker zijn. Ik gebruik ze bijna elke dag en beveel ze aan andere chauffeurs aan"

Dimitri Godard


Apps om onderweg in contact te blijven met vrachtwagenchauffeurs

Naast tijdsbesparing en toegang tot cruciale informatie is een ander groot voordeel voor een vrachtwagenchauffeur om altijd een verbonden apparaat bij zich te hebben, de mogelijkheid om contact op te nemen met vrienden en geliefden, wat lange afwezigheden draaglijker maakt.

“Dankzij WhatsApp kan je in contact blijven met vrienden, collega's, familie..." zegt José Manuel. “Als je pauzeert, kun je videobellen met je partner."

Apps zijn ook nuttig om in contact te komen met andere truckers, meestal via sociale media, zoals we zo dadelijk zullen zien, en om hun passie voor het leven op de weg te delen, wat Dimitri heel graag doet.

Hulpmiddelen om truckers te entertainen

Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om anderen te bereiken, maar trucker zijn gaat over het algemeen gepaard met veel eenzame downtime, dus entertainment is ook essentieel. “Soms moet je vier of vijf uur wachten om te laden en moet je een manier vinden om je tijd te besteden," zegt José Manuel. "In mijn truck speel ik dingen op YouTube, Spotify, of wat dan ook. Dan heb je altijd nog Netflix en HBO om TV te kijken. Als ik wacht om te laden of lossen, speel ik een tv-programma of een film om mezelf te vermaken en de tijd te doden."

Uiteraard is er ook de mogelijkheid om naar een podcast te luisteren, waar steeds meer truckers mee beginnen - zoals Michelin for my Business! (beschikbaar op Spotify, Deezer, Apple Podcasts en Google Podcasts).
 

“Verhalen over waar ik aan het laden ben, waar ik aan het lossen ben, en mijn dag-tot-dag. Vaak zien mijn collega's het en zeggen ze: "Ik ben hier ook, laten we eens kijken of we samen iets kunnen doen". Het is ook een manier om met andere mensen te praten die je niet dagelijks ziet."

José Manuel Rivas


Het belang van sociale media voor vrachtwagenchauffeurs

Zoals gezegd worden smartphones door truckers veelal gebruikt voor het leggen van contacten via sociale media. Als millennial integreert Dimitri van nature digitale tools en sociale media in zijn dagelijks werk - hij heeft zelfs zijn eigen YouTube-kanaal met tientallen video's en bijna 17.000 volgers. Hij begon in 2018 een truckvlog (in het Frans), waar hij zijn vreugde en verdriet, tips en advies deelt. “Het is voor iedereen die interesse heeft in de truckerswereld. Ik heb mijn eerste video in 2014 gepost. Maar het was gewoon voor de lol, ik probeerde niet iets te beginnen. Tegen de tijd dat ik mijn tweede video postte, werkte ik als vrachtwagenchauffeur. Ik had een tunnel gefilmd omdat ik van tunnels hou. Tegenwoordig maak ik video's om mensen elk aspect van het werk te laten zien: de weg, de leveringen, de ladingen. De goede kanten en de slechte kanten, want het is niet allemaal lol en plezier."

Over het algemeen zijn de meeste truckers met elkaar in contact via sociale media in Facebook-groepen. Er zijn talloze groepen, afhankelijk van soort vervoer, interesses, talen en regio's. “Op Facebook zijn diverse groepen voor truckers, er is altijd wel iemand die iets vraagt. We proberen te helpen waar mogelijk" zegt José Manuel. “Er kan iemand zijn die vraagt of hij op deze of die plek kan lossen, welke route beter is... Mensen geven daar commentaar en praten erover. In Spanje is er een specifieke groep die "Jóvenes del Camión" ("Vrachtwagenjongeren" in het Nederlands) heet. Daar wisselen we meningen uit tussen verschillende truckers en helpen we elkaar. We hebben ook een WhatsApp-groep..."

Dimitri is het ermee eens: “Facebook is waar je het grootste aantal truckers zal vinden. Informatie verspreidt zich op die manier. Ik zit in veel verschillende groepen omdat ze altijd van pas kunnen komen en ze zijn meestal erg vriendelijk. Ik eet ook wel eens met mensen die ik via een Facebook-groep heb leren kennen; dat is beter dan alleen eten," zegt hij.

Hoe zit het met het andere populaire socialemediakanaal? Hoewel Instagram niet zijn favoriete uitlaatklep is, heeft Dimitri toch 1800 volgers - je vindt hem onder de nick @dimitridotr.

“Ik post niet veel, alleen foto's van mijn truck of landschappen, wat ik ook maar zie... Als verhalen, deel ik de ups en downs van het werken op de weg.
Er zijn veel truckers op Instagram, maar het nadeel is dat er geen groepen zijn waar je foto's kunt delen en berichten kunt plaatsen zoals op Facebook. Het is individueler."


Wat José  betreft, hij heeft slechts 340 volgers op zijn privé-account onder de gebruikersnaam @Rivas_gf, maar hij post bijna elke dag verhalen. “Verhalen over waar ik aan het laden ben, waar ik aan het lossen ben, en mijn dag-tot-dag. Vaak zien mijn collega's het en zeggen ze: "Ik ben hier ook, laten we eens kijken of we samen iets kunnen doen". Het is ook een manier om met andere mensen te praten die je niet dagelijks ziet."
 

BRONNEN

*Interview door Dimitri Godard, op 13 september 2021
*Interview door José Manuel Rivas, op 9 november 2021

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+