mag3 tnt header copy
Vrachtwagenchauffeur is een zwaar beroep dat niet genoeg jonge mensen aantrekt om de duizenden chauffeurs te vervangen die elk jaar met pensioen gaan. Wij spraken met drie vlooteigenaars in Polen en Roemenië, waar deze crisis bijzonder acuut is, over hoe zij hun chauffeurs aantrekken en houden.
Luister naar de podcast:
Of het nu komt door de zware werkomstandigheden, het lage loon, de bezorgdheid over de veiligheid of gewoon het imago, het beroep van trucker heeft er de laatste jaren onder geleden... Toch is onze economie er nog steeds voor een groot stuk van afhankelijk. Aangezien vrijwel alle goederen op een bepaald punt over de weg worden vervoerd. Het is dus van vitaal belang manieren te vinden om het rijden met vrachtwagens weer aantrekkelijk te maken!
Als transportbedrijven erin willen slagen jonge chauffeurs aan te trekken, moeten zij tastbare garanties en voordelen bieden, in een poging het aangetaste imago van een beroep te boosten.
Bestuurders aan boord krijgen
Het aannemen van nieuwe chauffeurs is niet altijd makkelijk. Het blijkt vaak een kwestie te zijn om heel concrete elementen voorop te stellen. “Tijdens het eerste gesprek praten we over werktijden, bonussen voor ecorijden, dat soort dingen", zegt Władysław Tworkowski(1), de manager van Montana, een internationaal transportbedrijf gevestigd in Przasnysz, Polen. “Op tijd betaald worden, vrije weekends en werken met een goed onderhouden vloot zijn zaken waar nieuwe werknemers veel rekening mee houden".
Door het slechte imago van de sector moeten transportbedrijven dubbel zo hard werken aan hun reputatie. “Chauffeurs verzamelen meningen onderweg, door mond-tot-mondreclame. Je kan adverteren in vakmedia of tijdschriften, maar in werkelijkheid zijn het de chauffeurs die andere chauffeurs aantrekken," aldus Michał Jamka(2), de baas van Glob Truck in Ostrołęka, ook in Polen. “Als een chauffeur te horen krijgt dat het werk eerlijk betaald wordt en goed geregeld is, zodat hij meer tijd thuis kan doorbrengen, dat is wat er echt toe doet."
Argumenten om hen gelukkig te houden
Hetzelfde geldt voor het behouden van de huidige bestuurders: het gaat erom de best mogelijke arbeidsvoorwaarden te bieden en een zo goed mogelijk imago uit te stralen. “Momenteel zijn zowel ervaren als jongere collega's enthousiast over de arbeidsomstandigheden in ons bedrijf," vertelt Dan Adrian Bejușcă(3), manager van Volanul de Aur, een Roemeens koeltransportbedrijf, trots. “Ons werkschema is flexibel, chauffeurs kunnen vrije dagen opnemen wanneer dat nodig is en we bieden bonussen voor het werken op zaterdag en het netjes houden van de vrachtwagens."
Hij vermeldt dat het onderhouden van goede relaties en wederzijds respect ook een belangrijk onderdeel zijn om ervoor te zorgen dat bestuurders op lange termijn blijven. Władysław van het bedrijf Montana in Polen voegt daaraan toe dat goed onderhouden vrachtwagens ook belangrijk zijn: "Buiten de werkroosters vragen nieuwe chauffeurs vooral naar de staat van de vrachtwagens waarmee ze zullen rijden, dat is voor hen het belangrijkste."
Deze argumenten zijn bijzonder belangrijk om jonge chauffeurs ervan te overtuigen voor het bedrijf te werken in een context waarin velen van hen worden weggelokt door de hogere lonen van West-Europese bedrijven. "Jonge chauffeurs nemen wat Poolse vervoerders kunnen bieden, maar ze zijn altijd op zoek naar betere voorwaarden, wat begrijpelijk is," zegt Michał Jamka van Glob Truck. “We proberen zo goed mogelijk op deze situatie te reageren, maar het lijkt erop dat er op dit moment geen remedie is."
“De betrouwbaarheid van het bedrijf en de zorgeloosheid dankzij een goede baan, het zelfvertrouwen en vrachtwagens in goede staat zorgen ervoor dat chauffeurs voor lange tijd blijven" merkt Dan Adrian Bejușcă op.
Omgaan met de generatiekloof
Bovendien moeten vlooteigenaars aandacht besteden aan een ander element dat de harmonie binnen hun teams kan verstoren: de kloof tussen jonge bestuurders en ervaren bestuurders. De komst van technologische hulpmiddelen zoals cruisecontrol, afstandsradars en telematica hebben het vrachtvervoer getransformeerd, en dat kan een generatiekloof creëren. “Het is makkelijker om met jongere chauffeurs om te gaan, ze zijn ontvankelijker voor suggesties over bijvoorbeeld ecorijden, dat levert besparingen op voor het bedrijf," zegt Władysław. “Oudere bestuurders denken altijd dat ze het beter weten. Dankzij telematica kunnen we zien wat de chauffeurs fout deden, wanneer ze te hard remden, enz. Jonge bestuurders staan daar zeer open voor, terwijl oudere bestuurders daar aanstoot aan nemen. Ze zeggen dat hun ervaring genoeg is, dat ze die technologische hulpmiddelen niet nodig hebben."
Dat gezegd zijnde, zegt Dan Adrian Bejușcă in Roemenië dat iedereen zijn gebreken en kwaliteiten heeft, ongeacht leeftijd, en dat in zijn ervaring, "er veel belangstelling is van zowel ervaren als nieuwere chauffeurs die hun vaardigheden willen verbeteren." Eén ding is zeker: door dik en dun, de vrachtwagenwereld is altijd geëvolueerd, en dat zal niet snel veranderen.
bloc titre description jaune nl
mag3 tnt photo
Zorg dat ze gestimuleerd blijven
Vrachtwagenchauffeurs worden voortdurend onderworpen aan nieuwe regels en praktijken. Zorg ervoor dat ze goede redenen hebben om zich aan de regels te houden, bijvoorbeeld door premies toe te kennen voor ecorijden of het goed onderhouden van hun voertuig.
Bewaar de vrede
Er kunnen soms conflicten ontstaan tussen chauffeurs en hun management. Alle vlooteigenaars met wie wij hebben gesproken, noemen respect en luisteren als sleutelelementen om escalatie te voorkomen: zorg er altijd voor dat zij zich erkend voelen en spreek openlijk zodat misverstanden niet etteren.
Zorg voor hun veiligheid
Door de Covid-19 pandemie lopen vrachtwagenchauffeurs een bijzonder blootstellingsrisico. Neem alle nodige maatregelen om de veiligheid van uw chauffeurs te waarborgen en maak gebruik van alle technologische hulpmiddelen die hen helpen zo veilig mogelijk te rijden.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night