retreadingtyres header

Loopvlakvernieuwing van vrachtwagenbanden: feit van fictie onderscheiden

Gepubliceerd op 31 maart 2022 - 5 gelezen minuut(en)

Laten we voor eens en altijd alle misvattingen over loopvlakvernieuwing uit de weg ruimen. Ontdek waarom deze handeling niet alleen een economische maar ook een ecologische kwestie is geworden voor transportbedrijven, inclusief kleine wagenparken. David Cardoso*, Retreading Product Category Manager bij Michelin**, vertelt ons meer.
 

retreadingtyres portrait

David Cardoso Product Category Manager - Retread Truck and Bus - EMEA** bij Michelin

 

Vernieuwde vrachtwagenbanden leveren reële kostenbesparingen op

WAAR - Gemiddeld kost een vernieuwde band 40%*** minder dan een nieuwe band, ook al bevat hij vaak dezelfde rubbersamenstellingen en technologieën, en behoudt hij de prestatieniveaus van een nieuwe band.

MICHELIN-bandomhulsels zijn van bij het begin ontworpen om te worden vernieuwd, en in bepaalde omstandigheden zelfs meermaals

Vernieuwde vrachtwagenbanden zijn minder betrouwbaar

FOUT - Loopvlakvernieuwing bestaat uit het vervangen van een versleten loopvlak van een band door een nieuw. Wanneer de handeling wordt uitgevoerd door deskundigen, op een karkas van goede kwaliteit, levert de vernieuwde band prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een nieuwe band wat veiligheid, robuustheid, rendement en kilometerrendement betreft.

En toch associeerden sommigen de in de bermen achtergelaten loopvlakken van banden uitsluitend met vernieuwde banden. Dit klopt niet, maar het hield de misvatting in leven.

Een band kan tot driemaal worden vernieuwd, afhankelijk van het karkas en het gebruik

WAAR - Het aantal vernieuwingen hangt af van de staat van het karkas na slijtage, en in het bijzonder van het potentieel van het karkas. Banden die worden gebruikt voor "Works Approach"-toepassingen kunnen twee keer worden vernieuwd met MICHELIN Remix of zelfs drie keer met RECAMIC of Laurent Retread. Technisch gezien "draait" het omhulsel niet veel (het gaat niet vele keren rond). Dit is niet het geval bij vervoer over lange afstanden, waar minder gebruik wordt gemaakt van de motor/remkoppel. Bij dit soort handelingen wordt de band over het algemeen slechts een keer vernieuwd, maar kan er wel tot een miljoen kilometer*** worden afgelegd!

Het karkas van de band heeft geen invloed op het vernieuwen

FOUT - Het is een belangrijke factor. Voor loopvlakvernieuwing van goede kwaliteit heb je een robuust karkas nodig. Uitstekende ondersteuning, gecombineerd met de deskundigheid van vakmensen, levert een coverband op die uitstekend werk levert.
karkassen van hoge kwaliteit kunnen gedurende hun volledige levensduur worden vernieuwd tot zij de wettelijke limiet hebben bereikt (bijvoorbeeld 10 jaar in het VK).

Loopvlakvernieuwing is niet voor kleine vrachtwagenparken

FOUT - Loopvlakvernieuwing is geschikt voor vloten van elke omvang! Het levert ook drie voordelen op die niet onaanzienlijk zijn voor hun bandenbudget, namelijk de prijs, het aantal kilometers en het flexibele gebruik. Loopvlakvernieuwing is goed voor het milieu, omdat zo maximaal gebruik wordt gemaakt van grondstoffen en minder afval moet worden gerecycleerd.

Michelin was een pionier op het gebied van loopvlakvernieuwing

WAAR - Michelin is een belangrijke speler op het gebied van loopvlakvernieuwing, met meer dan 60 jaar expertise, in het verlengde van zijn nieuwe bandenaanbod. De teams voor loopvlakvernieuwing werken nauw samen met de teams voor nieuwe banden, vanaf het begin van het project. Gemiddeld bespaart een vernieuwing 70% aan grondstoffen in vergelijking met een nieuwe band***.


Drie goede redenen om banden te vernieuwen

    

nl three good reasons to retread tyres


De drie loopvlakvernieuwingsmerken van de Michelin-groep
 

retreadingtyres brand1

Michelin REMIX® (European) – Premium

  • Loopvlakvernieuwing exclusief op Michelin karkassen.
  • Behoudt de prestaties van nieuwe MICHELIN-banden (veiligheid, robuustheid, rendement, kilometerrendement, ...)


retreadingtyres brand2

Michelin RECAMIC (global)

  • Loopvlakken die in een fabriek van de MICHELIN Groep zijn vervaardigd.
  • Verkocht aan partners die over loopvlakvernieuwingsateliers beschikken.
  • Geen exclusiviteit met betrekking tot de karkassen
  • Technische begeleiding en ondersteuning door MICHELIN-experts


retreadingtyres brand3

Laurent RETREAD (hoofdzakelijk Frankrijk / Duitsland / Zwitserland / Benelux & Spanje)

  • Plaatselijke loopvlakvernieuwing in de fabriek van Avalon in Frankrijk (Bourgogne - Franche Comté).
  • Geen exclusiviteit met betrekking tot de karkassen


Bronnen

Interview door David Cardoso, afgenomen op 29 oktober 2021 
**Zones Europa, Midden-Oosten en Afrika 
***Alle in dit artikel vermelde cijfers zijn afkomstig uit het Franse Witboek van Michelin: “Pour en finir avec les idées reçues sur le recreusage et le rechapage”. 

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+