wave5 fleet efficiency header
Zien, begrijpen, plannen en optimaliseren van transportactiviteiten, vaak in real time... In het afgelopen decennium zijn big data geleidelijk een belangrijke bondgenoot geworden voor eigenaars van wagenparken van elke omvang. Dankzij de langeafstandsconnectiviteit kan de status van vrachtwagens - de belangrijkste winstbron van vervoerders - continu worden gevolgd om op storingen te anticiperen of deze zelfs te voorkomen. Hoe kunnen op gegevens gebaseerde preventieve en voorspellende onderhoudstools en -diensten van vrachtwagen- en bandenfabrikanten uw wagenpark efficiënter maken?
wave5 fleet efficiency img1
Pierre Lussier MERCEDES-BENZ TRUCKS FRANCE en Xavier Marduel Michelin Connected Mobility and Fleets expert.
Bekijk onze speciale rubriek met: een interview met Pierre Lussier (1), hoofd connectiviteit bij Mercedes-Benz Trucks Frankrijk, een gebruikersverhaal van Hervé Grosmaire (2), directeur van Les Transports Chaplain, en een uitleg van Xavier Marduel (3), Michelin Connected Mobility and Fleets expert.
DEFINITIE: BIG DATA
Verwijst naar de enorme hoeveelheden digitale gegevens die in ons dagelijks leven door allerlei bronnen worden gegenereerd.
Het wordt vaak gedefinieerd door de 3 V's: Volume, Velocity en Variety.
Wanneer data bijvoorbeeld worden toegepast op voertuigen, kunnen wagenparkbeheerders informatie verzamelen waarmee ze vrijwel onmiddellijk belangrijke beslissingen kunnen nemen die een directe impact hebben op de kosten en de prestaties van hun bedrijf.
"Dankzij data hebben transporteurs toegang tot een continue stroom gerichte informatie over hun wagenpark. En dit is nog maar het begin!"
Pierre LUSSIER, Mercedes-Benz Trucks Frankrijk
Pierre Lussier is sinds 2013 Head of Connectivity bij Mercedes-Benz Trucks Frankrijk. Hij is verantwoordelijk voor de marketing van de aangesloten diensten van MB Trucks aan transporteurs. Pierre werkt al meer dan twee decennia bij Mercedes-Benz in verschillende functies, waaronder klantenservice in Frankrijk, Duitsland en de VS.
Kunt u ons een kort overzicht geven van de geschiedenis en het basisprincipe van MB Uptime?
Achter MB Uptime zit een eenvoudige vaststelling: een stilstaande vrachtwagen is een vrachtwagen die geld kost. Een voertuig is alleen rendabel als het rijdt! Hoe kunnen wij als fabrikant die essentiële apparatuur langer op de weg houden? Met andere woorden, hoe kunnen we de gevolgen van storingen voor transportbedrijven beperken, of in ieder geval de stilstandtijd tot een absoluut minimum beperken om de kosten te drukken?
Het project begon begin jaren 2000 met de diensten Fleetboard Services en Fleetboard Uptime, die een momentopname van een voertuig boden. De eerste versie van het programma werd gelanceerd met de Actros 4 in 2011. V1 was gewoon ruwe data, zonder waarschuwingen of algoritmen. Het meldde alleen standaardcodes. De huidige, meer volledige versie dateert van 2017.
Volledig geautomatiseerde telediagnostiek kan nu voortdurend en in real time de status van voertuigsystemen controleren. In slechts enkele seconden worden de gegevens die door een paar honderd sensoren op elke vrachtwagen worden verzameld, geïnterpreteerd; kritieke statussen worden geïdentificeerd en acties worden aanbevolen via waarschuwingen in de klanteninterface, per telefoon en per e-mail aan transporteurs en Mercedes-Benz gecertificeerde monteurs, en dat alles met toestemming van de klant.
Wij waren eigenlijk de eerste vrachtwagenfabrikant die een telematicasysteem in brede zin ontwikkelde: een apparaat met een aantal bijbehorende diensten.
wave5 fleet efficiency img2
Hoe werkt een MB Uptime?
Het is allemaal gebaseerd op slimme verbindingen. MB Uptime luidde een nieuw tijdperk in van het gebruik van gegevens voor transporteurs, met uitgebreide analyse van de informatie die we verzamelen en verwerken in real time.Met MB Uptime hebben vlooteigenaars toegang tot 4 informatieniveaus.
1/ Basis real-time informatie over hun voertuigen. De klant kan op elk moment zijn vloot bekijken.
2/ Real-time waarschuwingsbeheer op hun voertuigen. Dit is meestal een oranje dashboardlampje dat gaat branden, maar waarbij het voertuig niet hoeft te stoppen. De informatie wordt verzonden naar het MB Uptime portaal. De contactpersoon stuurt de informatie naar de bestuurder, die het probleem meestal zelf kan oplossen en een rit naar de garage kan vermijden.
3/ Preventief onderhoud en reparatiebeheer, wat overeenkomt met normaal, op kilometers gebaseerd voertuigonderhoud. De Mercedes-Benz werkplaats ontvangt 3 of 4 dagen voor de normale onderhoudsdatum een waarschuwing. Het kan proactief contact opnemen met de klant om een afspraak te maken en het werk te plannen.
4/ Tenslotte is er het laatste informatieniveau, dat overeenkomt met preventief storingsonderhoud. Het is de meest indrukwekkende, maar ook de minst voorkomende - gelukkig! - met een waarschuwing 2 tot 3 uur voordat het rode lampje (dat wijst op grote of ernstige pech) gaat branden. De voorspellende algoritmen signaleren dat het voertuig pech gaat krijgen waardoor het tot stilstand komt, en ze organiseren een rit naar de garage. De erkende garage wordt ingelicht zodat zij de gevolgen van de panne voor het bedrijf van de vervoerder zoveel mogelijk kan beperken, hetzij door het versleten onderdeel of de versleten onderdelen onmiddellijk te bestellen en te vervangen, hetzij door een oplossing te vinden om de goederen op tijd op hun bestemming te krijgen.
Gegevensverzameling biedt een groot aantal voordelen voor vervoerders, die toegang hebben tot continue gerichte informatie over hun wagenpark. En dit is nog maar het begin!"
"Een gestopte vrachtwagen is een vrachtwagen die geld kost! Data-analyse kan dat voorkomen."
Pierre LUSSIER, Mercedes-Benz Trucks Frankrijk
Kunt u een echt voorbeeld geven van een moment waarop het systeem downtime heeft voorkomen of in ieder geval geoptimaliseerd?
Op vrijdag 22 maart 2019 om 19.41 uur ontdekte MB Uptime het begin van een lek in een hogedrukcircuit van een Actros 1845 LS die deel uitmaakte van een vloot die onder een contract viel. Op dat moment waren er geen waarschuwingslampjes gaan branden en de bestuurder had waarschijnlijk niets vreemds opgemerkt.
8 minuten later, om 19.49 uur, nam het platform contact op met de klant om te beoordelen hoe dringend het probleem was. Dezelfde dag om 20.15 uur stelde de garage andere reparatiewerken vast. Zij heeft alle benodigde onderdelen besteld.
De vrachtwagen was klaar met zijn ronde en ging maandag 25 maart om 9:57 uur de werkplaats in. Hij werd om 14.30 uur aan de klant teruggegeven. De garage had de injector, de brandstofniveausensor en de luchtfilter vervangen.
Vergeet niet dat de dienst 24/7 operationeel is, in heel Europa. Herstellingen stoppen niet bij de grens!
Hoe helpen gegevens Mercedes-Benz bij het ontwikkelen van de aanbiedingen van de toekomst?
Gegevens worden een gemeenschappelijk goed. De grootste uitdaging is onze gecertificeerde distributeurs en monteurs voor te bereiden op het omgaan met gegevens. Het doel is om “de gegevens te laten spreken" en ze te interpreteren. Dankzij gegevensverwerking moeten we het gebruik kunnen begrijpen, behoeften kunnen vaststellen, vragen kunnen beantwoorden en nieuwe diensten kunnen creëren om in te spelen op de behoeften.
De eerste die klantgerichte gegevensverwerking realiseert, met andere woorden manieren om gegevens te interpreteren die precies voldoen aan de vastgestelde behoeften van de klant, zal de winnaar zijn.
Wanneer gegevens in hun context worden geplaatst en worden omgezet in waarschuwingen en aanbevelingen, is dat een van de sleutels tot de mobiliteit van de toekomst. Het is ook een ongelooflijk instrument voor een beter beheer van de klantenrelaties. We gaan een ongeëvenaarde kwaliteit van dienstverlening bereiken. De mogelijkheden zijn oneindig. Wij kunnen terugkerende storingen en vroegtijdige waarschuwingssignalen opsporen, zodat wij in onze fabrieken wijzigingen kunnen aanbrengen om de betrouwbaarheid te verbeteren. We kunnen ook vrijwel op maat gemaakte trucks aanbieden die de uitdagingen van elke vlooteigenaar op het gebied van duurzame ontwikkeling en kostenbesparing kunnen aangaan!
MB UPTIME IN CIJFERS
· 1.500 regels worden voortdurend gecontroleerd op elk voertuig.
· Momenteel ongeveer 150 sensoren op een Actros.
· Eén dag downtime vertegenwoordigt een geraamd inkomstenverlies van 700 tot 800 euro.
· Met MB Uptime gaat het gemiddelde onderhoudsinterval voor een Actros van 120.000 km naar 150.000 km, een stijging van 25% dankzij de monitoring.
· Besparingen: tot € 2.500 aan onderhoudskosten alleen al gedurende 5 jaar en 600.000 km (voornamelijk dankzij de vermindering van het aantal vervangingen van olie en roetfilters), zonder rekening te houden met de toegenomen beschikbaarheid van het voertuig.
· Prijzen: € 22 per maand (€ 254/jaar) en per voertuig zonder onderhoudscontract (Frankrijk en Europa).
€ 12 per maand (€ 144/jaar) per voertuig in het kader van een volledig onderhoudscontract (Frankrijk en Europa).
· MB Uptime penetratiegraad: 25% in Frankrijk, 50% in Duitsland en nog hogere percentages in landen als Litouwen die afhankelijk zijn van internationaal langeafstandsvervoer.
quotation right white
HET VERSCHIL
Voorspellend en preventief onderhoud: het vinden van het juiste evenwicht is essentieel om onnodige onderbrekingen te voorkomen!
Voorspellend onderhoud
Voorspellend onderhoud is gebaseerd op anticipatie. Het betekent het volgen van trends die potentiële systeemstoringen voorspellen om ze te voorkomen.
Preventief onderhoud
Zoals het oude gezegde luidt: "voorkomen is beter dan genezen" Preventief onderhoud is het vervangen, afstellen of herstellen van een compleet apparaat voordat een storing een kettingreactie veroorzaakt. In de praktijk betekent dit het uitvoeren van voertuigonderhoud om een totale panne te voorkomen.
GEBRUIKERSVERHAAL
"Met MB Uptime kunnen we de exacte kosten van een truck gedurende zijn hele levensduur zien."
Hervé GROSMAIRE, MB UPTIME klant
Hervé Grosmaire staat aan het hoofd van Les Transports Chaplain, een onderdeel van de familiegroep Chaplain, die gespecialiseerd is in aggregaatmijnbouw, grondwerken en betonproducten. De in 1974 door Mac Chaplain opgerichte groep is gevestigd in de Aube, in het oosten van Frankrijk. Het transportbedrijf beschikt momenteel over 60 voertuigen (45 trekkers en 15 bakwagens). Twee derde daarvan is Mercedes-Benz en een derde is DAF.
"We tekenden ons eerste MB Uptime-contract in 2017. Sindsdien vallen al onze vrachtwagens onder onderhoudscontracten van de fabrikant. Door onderhoud kunnen wij onze kosten beter beheersen. Met MB Uptime kan ik de exacte kosten van een truck gedurende zijn hele levensduur zien." Daardoor hebben we onze kosten sinds 2017 met 3% per jaar kunnen verlagen!
De chauffeurs hadden aanvankelijk wat moeite met de nieuwe set-up. Tot 2017 hadden we een interne garage die het onderhoud verzorgde. Nu moeten ze voor onderhoud naar de Mercedes-Benz garage in Troyes, ongeveer dertig minuten van ons depot. Het was een gewoonte die tijd kostte om te ontwikkelen, net als het regelmatig controleren van hun e-mails en het MB Uptime portaal, maar het is volledig automatisch geworden. Ik heb het project gedelegeerd aan mijn operations manager.
Naast wagenparkbeheer en pechpreventie kan MB Uptime worden gekoppeld aan de Fleetboard-diensten om tachograafgegevens en chauffeurskaarten te herstellen. Dat bespaart chauffeurs veel tijd, omdat ze niet meer naar het kantoor hoeven.
Vooruitkijkend ben ik geïnteresseerd in het gebruik van gegevens om compatibel te blijven."
INNOVATIES OM IN DE GATEN TE HOUDEN: 2 technologieën voor eenvoudiger bandenonderhoud
Een uitleg met Xavier Marduel, Michelin-expert op het gebied van connected fleets en mobiliteit.
arrow highlight yellow
RFID-technologie
> Wat?
RFID (Radio Frequency IDentification) of radio-identificatie, is een technologie waarmee gegevens op afstand kunnen worden opgeslagen en teruggehaald met behulp van chips of tags met een elektronisch nummer dat onmogelijk te vervalsen is. Michelin was een van de eerste bandenfabrikanten die deze technologie gebruikte.
> Hoe?
MICHELIN installeert RFID-tags in 100% van zijn Michelin-vrachtwagenbanden in Europa. De unieke ID die door RFID-technologie wordt gecreëerd, verbetert de traceerbaarheid, efficiëntie en veiligheid gedurende de hele levenscyclus van de band.
> Voor wie?
Alle transportvloten, om het beheer van hun onderhoudswerkzaamheden te optimaliseren, door elke handeling te vereenvoudigen met een steeds meer geautomatiseerde controle van taken zoals voorraadinvoer, montage, positieverificatie, configuratie van een nieuw voertuig, rotatie, aanzetten van velgen, loopvlakvernieuwing en inventaris.
> Het voordeel
De algemene ervaring, met name de kwaliteit van de inventaris, wordt verbeterd. De kans op fouten wordt verkleind en de wagenparkbeheerder bespaart tijd.
RFID-technologie maakt een einde aan problemen met het lezen van bandenserienummers. In het specifieke geval van loopvlakvernieuwing garandeert de RFID-technologie de traceerbaarheid en de efficiëntie tijdens het loopvlakvernieuwingsproces dankzij een gemakkelijkere en betrouwbaardere identificatie en verificatie van de behuizing.
arrow highlight yellow
QuickScan: een bedrijfseigen Michelin-technologie
> Wat?
Een automatische diagnose van de toestand van uw banden. Het is snel en gemakkelijk ter plaatse te installeren. De installatie duurt slechts een halve dag en vereist geen lange stilstandtijd of nieuwe elektrische apparatuur.
> Hoe?
Als het over de op de grond geïnstalleerde scanner rijdt, wordt het voertuig geïdentificeerd door een klein plaatje dat aan de carrosserie is bevestigd. De magnetische scanner meet de bandenslijtage.
De verzamelde gegevens worden vervolgens naar een ontvanger in de buurt gestuurd, die ze doorstuurt naar een cloud waar ze worden verwerkt met behulp van door Michelin ontwikkelde algoritmen.
> Voor wie?
Het systeem werkt voor alle zware voertuigen (trekkers, aanhangwagens en vrachtwagens met een vast frame), bussen en touringcars, voor alle bandenmerken en in alle weersomstandigheden, zelfs bij sneeuw, regen en modder.
> Het voordeel
Michelin QuickScan analyseert de gegevens en geeft vervolgens tekst- en e-mailmeldingen, afhankelijk van het gekozen aanbod, om de klant op de hoogte te brengen van eventueel vereiste hulpdiensten. Er worden ook samenvattende verslagen met aanbevelingen voor te plannen acties verzonden om te helpen anticiperen op onderhoudsbehoeften.
"Uiteraard is gegevensverwerking een aanwinst voor vlooteigenaars. Met de ontwikkeling van deze nieuwe technologieën zien we ook een "gamificatie" van het werk, die de ervaring van de bandenoperatoren verbetert en een aantrekkelijk element van innovatie aan hun functie toevoegt."
Xavier Marduel, Michelin
(1)Interview met Pierre Lussier op 15 maart 2022
(2)Interview met Hervé Grosmaire op 26 april 2022
(3)Interview met Xavier Marduel op 15 april 2022
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night