herobanner
Sensoren, algoritmen en een heleboel gegevens... het Internet of Things (IoT) kan nogal mysterieus overkomen als je niet in de techindustrie zit. Daarom spraken wij met Thomas Ledoux, VP of Engineering for Connected Mobility, Services and Solutions van Michelin*, om te begrijpen hoe dit wordt gebruikt in de transportsector om duurzaamheid en veiligheid te stimuleren.
photo
Thomas Ledoux voor, VP of Engineering for Connected Mobility, Services and Solutions van Michelin
Wat betekent IoT voor u, als interne IoT-expert van Michelin?
Thomas Ledoux: Het doel van IoT moet zijn waardevolle, bruikbare gegevensinzichten te produceren om elk type proces te verbeteren. Stel bijvoorbeeld dat u een klant vertelt dat zijn band een spanning van 8 bar (116,03 psi) en 3 mm heeft. De kans is groot dat hij niet weet wat te doen met die informatie. Als we hem in plaats daarvan vertellen dat over 3 weken van voertuig 11 de band aan de rechterkant van de stuuras moet worden vervangen ౼ dat is concreet! Het IoT steunt op hardware, complexe algoritmen en diverse technologieën, met als einddoel processen, veiligheid, duurzaamheid, uptime te verbeteren en het dagelijks leven te vereenvoudigen.
Wat zijn enkele concrete voordelen van het IoT?
T.L.: In Europa worden banden gemiddeld verwijderd wanneer zij een profieldiepte van 4,8 mm hebben bereikt. Dat is vrij vroeg in vergelijking met de wettelijke minimum profieldiepte (die van land tot land varieert, maar tot 1 mm kan gaan). Het is veel werk voor wagenparkeigenaars om regelmatig de banden van honderden voertuigen te controleren. Dus, om de veiligheid te garanderen, wisselen ze de banden eerder dan nodig. Dit heeft verschillende gevolgen.
In de eerste plaats is het geldverspilling en heeft het gevolgen voor hun totale bandenbudget.
Ten tweede is de rolweerstand van een versleten band lager dan die van een nieuwe band. Vanuit milieuoogpunt leveren de laatste kilometers op een versleten band de laagste hoeveelheid CO2-uitstoot op. Daarom is het zo belangrijk dat de vrachtwagenbanden tot het einde van hun levensduur kunnen worden gebruikt.
En ten slotte vermindert het feit dat een band aan het echte einde van zijn levensduur kan worden verwijderd, het verbruik van grondstoffen (er worden minder banden verbruikt).
Als het mogelijk is precies te weten wanneer een band moet worden vervangen, kunnen wagenparkeigenaars het onderhoudsproces beter organiseren. Dat betekent dat banden met een profieldiepte van minder dan 4,8 mm veilig aan het einde van hun levensduur komen. Kortom, IoT maakt voorspellende onderhoudsprocessen mogelijk die de duurzaamheid bevorderen, minder banden verspillen en de bedrijfsresultaten van onze klanten ten goede komen.
Het doel van IoT moet zijn waardevolle, bruikbare gegevensinzichten te produceren om elk type proces te verbeteren.
Wat is een voorbeeld van een IoT-bandenoplossing?
T.L.: MICHELIN QuickScan pakt bandenslijtage aan. Bestuurders rijden over een scanner die op een handige plaats staat, zoals de ingang van het terrein, en zonder enige inspanning wordt de profielslijtage van elke band geanalyseerd en geregistreerd. IOT biedt ons de mogelijkheid oplossingen te ontwerpen die banden bijna elke dag monitoren en slijtage nauwkeurig voorspellen. Dit geeft onze klanten gemoedsrust en helpt hen zich te concentreren op hun taak: het vervoeren van goederen en mensen.
Wij hebben ook andere verbonden technologieën ontwikkeld, zoals RFID-technologie (radiofrequentie-identificatie), die in het rubber van de band wordt geplaatst en waarmee banden tijdens hun hele levensduur kunnen worden geïdentificeerd. Het verbetert de traceerbaarheid van het wagenpark tot en met de herprofileringswerkzaamheden. Andere MICHELIN connected technologies kunnen temperatuur en druk in real time meten en bestuurders waarschuwen voor langzame druklekken of andere gerelateerde problemen. Als u precies weet wat er aan onderhoud is uitgevoerd voor elke band, hoeft u niet meer te gissen en kunt u nauwkeurig voorspellend onderhoud uitvoeren.
Wat is de impact van IoT op duurzaamheid en veiligheid?
T.L.: Deze technologieën zijn sterke hefbomen voor duurzaamheid. Je kan je niet voorstellen hoeveel banden je kan besparen door slijtage, spanning en temperatuur beter te controleren. Door de slijtage te beheren, verleng je de levensduur van de banden en kan je het onderhoud organiseren, zodat je niet te snel veel banden hoeft weg te gooien.
En als we slijtage en druk kunnen controleren, verhogen we dus de veiligheid. Vraag het elke vrachtwagenchauffeur en hij zal zeggen dat het voor de veiligheid uiterst belangrijk is dat de stuuras in orde is. Onze oplossingen geven hen de informatie die ze nodig hebben en de gemoedsrust dat ze aan de voorschriften voldoen.
Je kan je niet voorstellen hoeveel banden je kan besparen door slijtage, spanning en temperatuur beter te controleren
Hoe zal IoT zich de komende jaren in onze sector ontwikkelen?
T.L.: Binnenkort zullen we beginnen met de integratie van nieuwe algoritmen in IoT-oplossingen om het concept van truck platooning haalbaar te maken. Autonoom platooning ౼ of het koppelen van meerdere vrachtwagens zeer dicht bij elkaar om de emissies te verlagen ౼ is alleen mogelijk als je alles weet over elke band op elke positie. Als je hard moet remmen, moet je er zeker van zijn dat alle banden in goede conditie zijn wat spanning, slijtage en temperatuur betreft. Bovendien zullen toekomstige vlootbeheersystemen, aangedreven door telematicatoepassingen, verder gaan dan banden en ze zullen eigenaars een totaalbeeld geven van hun volledige vloot ౼ inclusief het gedrag van de bestuurder, het beheer van de rusttijden en de optimalisering van routes ౼ om zo de impact op het milieu, de veiligheid en de algemene efficiëntie te verbeteren.
*Interview door Thomas Ledoux, afgenomen op 29 september 2021.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night