mag3-kyl-header
Lange-afstand chauffeurs hebben de beste baan in de wereld. Ze genieten van hun vrijheid, zien de wereld en ontmoeten nieuwe mensen terwijl ze doen wat ze het liefste doen: rijden! Toch is het voor bedrijven een uitdaging om een vaste vloot van gekwalificeerde chauffeurs* te behouden. En daarom wenden velen zich tot vrachtwagenfabrikanten voor een oplossing. Ontmoet Bart Van Lotringen, Design Directeur van DAF.
mag3 kyl portrait
Bart Van Lotringen, Directeur Design van DAF
Decennialang is "het cabinedesign grotendeels gelijk gebleven om de eenvoudige reden dat de wetgeving de totale afmetingen van een truck beperkt", aldus Bart Van Lotringen, Design Directeur van DAF. Vrachtwagenchauffeurs moeten rijden, werken, ontspannen en slapen in een ruimte die kleiner is dan de studio van een student ౼, vaak dagen acht elkaar.
De recente regelgeving heeft echter de deur geopend naar baanbrekend design. “De regelgeving is aanzienlijk veranderd en heeft een paradigmaverschuiving teweeggebracht," zegt hij. “De laadlengte is nog altijd beperkt tot 13,5 m, maar de totale lengte van de vrachtwagen wordt nu vrijgelaten, zolang de draaicirkel maar aan de gebruikelijke norm voldoet. Ontwerpers kunnen kiezen hoe lang ze de cabine willen maken, op voorwaarde dat elke verlenging de aërodynamica en de brandstofefficiëntie, de veiligheid en het comfort van de bestuurder verbetert". Met deze nieuwe ontwerpvrijheid gingen Van Lotringen en zijn team letterlijk terug naar de tekentafel en ontwierpen een nieuwe cabine vanaf nul: DAF Nieuwe Generatie trucks.
Veiligheid voorop
"We wilden de last van het rijden wegnemen," zegt Van Lotringen.
“Onze filosofie is: Handen aan het stuur en ogen op de weg. Daarom zijn we begonnen met een top intuïtieve mens-machine-interface: alle belangrijke bedieningsknoppen bevinden zich direct op het stuurwiel - of zijn logisch gepositioneerd op de stuurknuppels. Geen aanraakschermen. Fysieke knoppen. Net zoals de bestuurders het willen hebben, zoals zij verklaarden tijdens de uitgebreide klankborden die wij hebben georganiseerd. Bovendien hebben we een ongekende zichtbaarheid toegevoegd met niet minder dan 33% grotere voorruiten; ongezien in de sector! We wilden het directe zicht maximaliseren ౼ hoe meer je kunt zien en hoe meer oogcontact je kunt hebben met anderen op de weg, hoe beter je kunt samenwerken en ongelukken kunt voorkomen."
Voor een perfecte rijomgeving richtte Van Lotringen zich op het verbeteren van de ergonomie, met name de verstelbaarheid van stoelen en stuurwiel om een optimale rijhouding met perfect zicht op de instrumenten te bevorderen.
De bestuurder moet de controle hebben en zich de baas voelen, wat zorgt voor een alerte gemoedstoestand en minder stress door alleen informatie te geven wanneer u die nodig hebt.
“Terwijl we een compleet nieuwe rijervaring creëerden, was het even belangrijk om de rust- en slaapomgeving te verbeteren," erkent Van Lotringen. “Alle functies moeten op een zeer efficiënte manier samenwerken, zodat de bestuurder het interieur niet voortdurend hoeft te reorganiseren om van de ene functie naar de andere te gaan."
De functies moeten in perfecte symbiose zij
Rijpositie, ruimte en comfort behoren tot de meest gewaardeerde comforteigenschappen die u kunt bieden.
Ontmoet Bart Van Lotringen, Design Directeur van DAF
Het comfort van thuis
Andere belangrijke interieurwijzigingen zijn doorgevoerd in de rij-, rust- en slaapgedeelten van de cabine. “Rijpositie, ruimte en comfort behoren tot de meest gewaardeerde comforteigenschappen die u kunt bieden,” verklaart Van Lotringen. De chauffeurs- en passagiersstoelen in de Nieuwe Generatie cabine kunnen optioneel naar binnen worden gedraaid en bieden in combinatie met de ruime horizontale oppervlakken uitstekende werk- en ontspanningsruimten. Er zijn uitschuifbare opbergbakken voor persoonlijke spullen en de passagiersstoel kan worden opgeklapt tot een nachtkastje. “Het is een nieuw tijdperk van comfort voor de bestuurder."
Een knipoog naar duurzame mobiliteit
Veel van de comfort- en veiligheidselementen dragen ook bij tot brandstofefficiëntie en aerodynamica. Ten eerste vermindert het vervangen van zijspiegels door camera's de luchtweerstand en verlaagt het brandstofverbruik. De kegelvormige vorm van de cabine zorgt ook voor een uitzonderlijke brandstof- en aerodynamische efficiëntie. Hoewel er een onmiskenbare verschuiving plaatsvindt in de richting van ontwerpkenmerken die duurzaamheid bevorderen, gaat Van Lotringen ervan uit dat het nog wel even zal duren voordat alternatieve energieoplossingen in de hele sector zal worden gebruikt. “Het eerste decennium zal een overgangsperiode zijn ౼ waarin we ons momenteel bevinden ౼ het mengen van elektrische of waterstofvoertuigen met verbrandingsmotoren. Zodra we uitsluitend elektrische, waterstof- of een andere aandrijflijn hebben, kan de architectuur van bepaalde cabineontwerpen worden herzien."
*Interview door Bart Van Lotringen op 7 september 2021
Luister naar onze Trick'n truck podcast#3
mag3 kyl title
1934
mag3 kyl 1934
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrijk
Renault introduceerde zijn eerste voorwaartse cabineontwerp. Door de cabine boven de vooras te plaatsen, vergrootte deze innovatie de laadruimte van de truck aanzienlijk.
1958
mag3 kyl 1958
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrijk
Berliet heeft de sector ertoe aangezet zich te concentreren op het comfort van de bestuurder met de lancering van zijn "Relaxe cabin". De ruime, functionele cabine bood een niveau van comfort dat nog nooit eerder was gezien in zware bedrijfsvoertuigen. Het ontwerp integreerde een grote panoramische voorruit en gemakkelijk toegankelijke, wijd openende deuren. De motor is ondergebracht in een afgesloten tunnel met hete uitlaatlucht die naar achteren wordt afgevoerd.
1964
mag3 kyl 1964
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrijk
Hotchkiss, een Franse auto- en wapenfabrikant, produceerde civiele voertuigen van 1904 tot 1954 en militaire voertuigen tot 1969. Het bedrijf ontwierp de eerste vrachtwagen met kantelcabine, waardoor de toegang tot de motor gemakkelijker werd. De Hotchkiss PL60/DH60 vrachtwagens (6 ton GVW) waren de eerste Franse vrachtwagens die met deze cabine waren uitgerust.
1970
mag3 kyl 1970
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrijk
Berliet bleef ontwerpen voor meer comfort en zichtbaarheid. Zijn KB2400 cabine - met de Berliet TR 300 - werd jarenlang beschouwd als de standaard in de sector.
1981
mag3 kyl 1981
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrijk
RVI (Renault Véhicule industriel) lanceerde de Turboleader. Hoewel de cabine van de 2480 sterk lijkt op die van de KB2400, viel deze "Phoenix" op door duidelijke verbeteringen qua indeling en uitrusting. De cabine van de Turboleader was een van de ruimste op de markt, met een laaggeplaatste motorkap en een heel hoog dak. Met 2,05 meter tussen de vloer en het zonnedak kon de bestuurder rechtop in de cabine staan.
1990
mag3 kyl 1990
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrijk
Met zijn AE-cabine heeft Renault Trucks een revolutie teweeggebracht in het ontwerp van cabines. Het ontwerp zorgde voor een vlakke vloer en bracht het comfortniveau van in massa geproduceerde vrachtwagens opnieuw op een hoger peil.
2021
mag3 kyl 2021
DAF Trucks is het eerste merk dat de nieuwe wetgeving inzake massa's en afmetingen overneemt. Een paradigmaverschuiving in truckontwerp wordt gecreëerd met de 12,5m3 grote New Generation cabines die een nieuwe maatstaf in ruimtelijkheid stellen.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night