alternative fuels

Overschakelen op alternatieve brandstoffen: het geval voor bestelwagens

Gepubliceerd op 17 oktober 2021 - 5 gelezen minuut(en)

Prohire is een van de grootste bedrijven in het Verenigd Koninkrijk op het gebied van wagenparkbeheer voor bedrijfsvoertuigen, in sectoren variërend van foodservice tot afvalbeheer, logistiek en detailhandel. Het bedrijf gelooft sterk in alternatieve brandstoffen en richtte ProGreen op, een divisie die volledig gewijd is aan koolstofvrije bestelwagens.

 

mag3 spotlight portrait

  

Micheles Miles, hoofd van ProGreen; Patrick Skelly, CEO van Prohire

 

Wij vroegen Michelle Miles, hoofd van ProGreen, en Patrick Skelly, CEO van Prohire, ons hun standpunt te geven over de stand van de markt en de technologieën op het gebied van bestelwagens die op alternatieve brandstoffen rijden.

 

Is de markt voor bestelwagens klaar om diesel achter zich te laten?

Michelle Miles: Covid heeft een enorme verandering teweeggebracht, een verandering in de perceptie van de mensen. Ze begonnen meer aandacht te schenken aan wat er in de toekomst zou gebeuren en bedrijven versnelden hun maatschappelijk verantwoord ondernemen (Capital CSR). Vandaag de dag gaat het niet meer om early adopters: bedrijven gaan verder door hun wagenpark over te schakelen.

Patrick Skelly: We zijn in 2019 begonnen met de planning van de ontwikkeling van ons aanbod van elektrische voertuigen en hebben ProGreen in 2020 gecreëerd. Er zijn tegenwoordig letterlijk geen bedrijven meer die niet op de een of andere manier bezig zijn met het verkleinen van hun koolstofvoetafdruk en het verbeteren van hun MVO-invalshoek, meestal door elektrificatie. Maar velen weten niet waar ze de reis moeten beginnen.

 

Vandaag de dag gaat het niet meer om early adopters: bedrijven gaan verder door hun wagenpark over te schakelen op elektrische voertuigen.

Michelle Miles, Head of ProGreen

 

Uw taak is ook om aanbevelingen te doen voor uw klanten, klopt dat?

M.M.: Absoluut. Een ding waar we erg trots op zijn is dat we verder kunnen gaan dan alleen het leveren van een voertuig. Wij hebben de kennis en ervaring om onze klanten te ondersteunen bij infrastructuurkeuzes (plaatsen van laders, brandstoftanks, enz.), hen te informeren over voertuigspecificaties... Op die manier hoeven ze niet met tien verschillende leveranciers in zee te gaan.

Welk deel van uw wagenpark is vandaag elektrisch?

P.S.: Ongeveer 10%. Een jaar geleden was het nog maar 1% en ik verwacht eenzelfde tienvoudige toename in het komende jaar of zo. De investeringen zijn hoog, soms wel drie keer de prijs van een gasvoertuig, maar een deel van ons werk bestaat erin bedrijven te helpen de cijfers te berekenen: soms kost de overschakeling op elektriciteit bijna niets.

U bedoelt dat de besparingen volledig opwegen tegen de prijs van een elektrisch voertuig?

P.S.: Het hangt allemaal af van het gebruik van het voertuig. Wij bieden op maat gemaakte schattingen met behulp van onze eigen telematicasoftware om een kostenraming te maken voor het omzetten van diesel naar elektrisch, samen met advies over de meest geschikte oplossing in termen van actieradius, vermogen, enz. Als je bijvoorbeeld in Londen rekening houdt met de congestieheffing (die lage-emissievoertuigen niet hoeven te betalen) en de brandstofbesparing, is het niet alleen goedkoper om elektrisch te gaan rijden, maar kunnen de kosten van het voertuig volledig worden gecompenseerd.

 

Iedereen springt op de wagen van de elektrische auto, maar we zijn niet beperkt tot die technologie.

Patrick Skelly, CEO van Prohire


 

Dus lokale regelgeving is een sterke stimulans voor bezorgers om over te stappen op elektrisch?

P.S.: Ja. In veel Britse en Europese steden worden congestieheffingen en lage-emissiezones ingevoerd, dus het is niet alleen een kwestie van kosten; de toegang tot stadscentra staat in de nabije toekomst op het spel voor thermische voertuigen.

Elektrische voertuigen zijn de meest geavanceerde koolstofarme technologie, maar niet de enige...

P.S: Iedereen springt op de wagen van de elektrische auto, maar we zijn niet beperkt tot die technologie. Wij werken met leveranciers in een breed scala van technologieën, zodat wij een volledig beeld hebben van wat er beschikbaar is. Voor mij is waterstof de toekomst.

M.M.: Het punt is, je moet denkwijzen en technologieën veranderen die al tientallen jaren bestaan. Het is een heel andere manier van denken. Maar er is tegenwoordig een nieuw soort bestuurders op het gebied van milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur (ESG) in het bedrijfsleven. Zij zijn de drijvende kracht achter de overschakeling op alternatieve brandstoffen.



 

    

mag3 spotlight highlight

 

MICHELIN Agilis bestelwagens gamma: noodzakelijk voor uw bedrijf!

Wat ook uw bedrijfstak is en in welke omgeving u ook werkt, één ding is zeker: u mag niet toestaan dat natte, gladde of besneeuwde wegen uw activiteiten in gevaar brengen.

Daarom hebben wij het MICHELIN Agilis gamma ontwikkeld:

om aan al uw dagelijkse behoeften te voldoen en u in staat te stellen de juiste keuze te maken voor uw lichte vracht- en bestelwagens.

 

 

6 dingen te weten over emissiervrije bestelwagens

 

 

memo zero emission vans nl

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+