header pro vs anti autonomous copie

Autonome vrachtwagens: voor of tegen?

Gepubliceerd op 20 maart 2023 - 2 gelezen minuut(en)

Van mythe naar werkelijkheid: tegen 2030 zouden er autonome vrachtwagens op de Europese snelwegen kunnen rijden.(1) Volgens een rapport van de ITF(2) zal het gebruik van deze vrachtwagens de wegvervoersbedrijven in staat stellen geld te besparen, hun koolstofvoetafdruk te verkleinen, de veiligheid te verbeteren, de efficiëntie te verhogen en het chauffeurstekort op te vangen. Maar tegen welke prijs?

Wij vroegen twee deskundigen naar dit polariserende onderwerp. Bent u voor of tegen autonome vrachtwagens? Hier zijn hun antwoorden.

amelineau combes

Olivier Amelineau, verantwoordelijke voor pers- en mediarelaties, Mercedes-Benz Trucks France (Daimler Truck group); François Combes, onderzoeker en econoom transport en logistiek aan de Université Gustave Eiffel.

Er zijn vijf autonomieniveaus: niveau 1 komt overeen met bestuurdersassistentie, terwijl niveau 5 een volledig autonoom voertuig is.
Welk niveau van autonomie is volgens u het beste voor een bestuurderloze vrachtwagen?

Olivier Amélineau (OA): Bij Daimler Truck geloven we sterk in trucks van niveau 4 (hoge automatisering) en we werken daar momenteel aan.
We hebben al semi-autonome systemen van niveau 2 (gedeeltelijke automatisering), wat betekent dat de bestuurder het stuur gedurende 30 seconden kan loslaten en het voertuig blijft rijden. Je hoeft alleen maar regelmatig op het stuur te drukken om een menselijke aanwezigheid te tonen! Wij hebben ervoor gekozen rechtstreeks over te schakelen van niveau 2 naar niveau 4. Niveau 3, met voorwaardelijke automatisering, lijkt niet nuttig voor vrachtwagens.
Om de ontwikkeling en marketing van autonome vrachtwagens van niveau 4 te versnellen, heeft Daimler Truck in september 2019 het Amerikaanse bedrijf Torc Robotics overgenomen, dat gespecialiseerd is in autonome technologie voor landvoertuigen.

Daimler Truck gelooft niet in volledige automatisering. Dat is tenminste niet de weg die wij bewandelen.

"Er zal altijd een chauffeur in de truck zitten"
Olivier Amelineau, verantwoordelijke voor pers- en mediarelaties, Mercedes-Benz Trucks Frankrijk (Daimler Truck groep)

François Combes (FC): Ik denk dat autonome vrachtwagens pas een significante financiële impact zullen hebben wanneer we niveau 5 en volledige automatisering bereiken. Dit betekent zonder chauffeur en dus zonder cabine, waardoor het laadvermogen toeneemt.

Ik denk niet dat gedeeltelijk geautomatiseerde vrachtwagens erg winstgevend zullen zijn. Waar we echt in geïnteresseerd zijn, en dit is een beetje cynisch, is een volledig autonome truck die een chauffeur overbodig maakt.

Er zijn drie voordelen aan volledig autonome vrachtwagens:

- U hoeft geen chauffeur meer te betalen - U elimineert menselijke managementproblemen - En het is gemakkelijker om een vrachtwagen 16 uur non-stop op de weg te zetten zonder een mens aan boord.

Welke milieueffecten zullen autonome vrachtwagens hebben?

OA: Het duidelijk geformuleerde doel van autonome vrachtwagens is een zo gering mogelijk milieueffect met zo goed mogelijke prestaties!
Bij Daimler Truck zijn onze geautomatiseerde opties bedoeld om het leven van chauffeurs te vergemakkelijken, de veiligheid te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen door ecologisch verantwoord te rijden. En het is ongelooflijk effectief!
Wij weten dat Europese systemen - Predictive Powertrain Control - die de kinetische keten beheren via hun GPS, kennis van de routetopografie en de staat van de vrachtwagen, een onmiddellijke brandstofbesparing van 5-7% opleveren.

FC: Op middellange termijn zal het verschijnen van gedeeltelijk of volledig autonome voertuigen waarschijnlijk het huidige economische evenwicht grondig wijzigen, zowel wat het aanbod (vervoerders) als wat de vraag (verladers) betreft.
Volledige autonomie zou het goederenvervoer over de weg en de logistieke ketens ingrijpend kunnen reorganiseren, met een milieueffect dat afhangt van de autonome vrachtwagenmotoren en de (waarschijnlijk aanzienlijke) gevolgen van het toegenomen verkeer.
Een scenario met volledige automatisering zou kunnen leiden tot meer en kleinere vrachtwagens op de weg.

Zullen autonome vrachtwagens een sociale impact hebben?

OA: Daimler Truck denkt niet dat chauffeurs zullen verdwijnen. Maar hun rol zal waarschijnlijk veranderen: meer technologisch, minder fysiek of meer gericht op klantenrelaties. De bestuurder wordt meer betrokken bij het toezicht op en het beheer van het voertuig. Ze zullen ook de gegevens van de vrachtwagen moeten analyseren. Deze wijziging van de taken van bestuurders zou het beroep aantrekkelijker kunnen maken, met name voor jongeren met technische kennis. Het zal dus een positief sociaal effect hebben!

FC: Voor volledig autonome vrachtwagens zullen de gevolgen noodzakelijkerwijs negatief zijn door het verlies van duizenden banen als chauffeur.
Ze zullen geld besparen, maar niet voor iedereen. De besparingen door automatisering kunnen worden geabsorbeerd door de prijsstijging van autonome voertuigen.

"Wijdverspreide invoering van autonome vrachtwagens zal negatieve sociale en milieugevolgen hebben".
François Combes, onderzoeker en econoom vervoer en logistiek aan de Université Gustave Eiffel. Hij is de auteur van een studie uit 2019 over autonome vrachtwagens.(3)

Dus, wat denk je van autonome vrachtwagens?
De Europese regelgeving(4) zal snel moeten worden aangepast om de toelating van deze voertuigen op Europees niveau te harmoniseren.

Bronnen

(1) Strategy& study - PwC
(2) International Transport Forum
(3)“Le véhicule autonome va-t-il transformer en profondeur le transport de marchandise?” – 2019.
(4) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_22_4312

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+