Verkehr auf der A 44n zwischen den Tagebauen Garzweiler I und Garzweiler II. JC<chen, Nordrhein-Westfalen, Deutschland

header hd

Verkehr auf der A 44n zwischen den Tagebauen Garzweiler I und Garzweiler II. JC<chen, Nordrhein-Westfalen, Deutschland

De Europese wegen veiliger maken voor iedereen

Gepubliceerd op 22 maart 2023 - 2 gelezen minuut(en)

Het goede nieuws is dat de wegen tegenwoordig veiliger zijn dan ooit tevoren, maar we hebben nog een lange weg te gaan om "Vision Zero" te bereiken, de doelstelling van de Europese Unie om tegen 2050 het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer tot nul te herleiden.

Om vrachtwagenchauffeurs te helpen veiliger te rijden, heeft de EU 11 nieuwe en verplichte algemene veiligheidsvoorschriften voor zware vrachtwagens ingevoerd. Voertuigfabrikanten zullen binnenkort verplicht zijn deze actieve veiligheidsvoorzieningen in nieuwe voertuigen op te nemen om kwetsbare weggebruikers, met name voetgangers en fietsers, te beschermen en het gedrag van de bestuurder te beïnvloeden.

Dit is wat u moet weten om uw wagenpark veilig en conform te houden.

img

 

Bescherming van kwetsbare weggebruikers

Alleen al de omvang van een zware vrachtwagen maakt vrijwel iedereen op de weg tot een kwetsbare weggebruiker. De nieuwe algemene veiligheidsvoorschriften zijn opgesteld om iedereen te beschermen die de weg deelt met een vrachtwagenchauffeur, met name de meest kwetsbare weggebruikers in stedelijke gebieden. Deze verordeningen maken deel uit van een bredere inspanning van de EU om de verkeersveiligheid te verbeteren, onder meer door het beter in kaart brengen van de risico's en het herzien van de regels voor de wegeninfrastructuur.

1. Noodstop signaal:
Wanneer een vrachtwagenchauffeur hard remt, geeft een knipperend remlicht duidelijk aan anderen op de weg aan dat de vrachtwagen snel afremt of plotseling stopt.

2. Omgekeerde informatie:
Met camera's of sensoren aan de achterkant van de vrachtwagen zijn de chauffeurs zich volledig bewust van hun omgeving.

3. Blind spot informatie systeem:
Waarschuwt vrachtwagenchauffeurs als een weggebruiker naast hun voertuig rijdt.

4. Wegrijden met het informatiesysteem:
Waarschuwt vrachtwagenchauffeur dat een weggebruiker zich voor zijn voertuig bevindt.

 

Veiligere chauffeurs, veiligere wegen

Wanneer een vrachtwagenchauffeur veilig is, houdt dat uiteindelijk iedereen op de weg veilig. Deze volgende groep actieve veiligheidssystemen heeft precies dat als doel. Als alle GSR's zijn ingevoerd, zullen de voorschriften volgens de EU tegen 2038 meer dan 140 000 ernstige verwondingen in het verkeer helpen voorkomen en minstens 25.000 levens redden. *

5. Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS): Dit systeem controleert automatisch de bandenspanning en meldt spanningsverlies in real time ౼ maar het mag de dagelijkse visuele controle van de banden niet vervangen!

6. Intelligente snelheidsondersteuning: Dit systeem controleert de snelheid en waarschuwt bestuurders als zij de maximumsnelheid overschrijden.

7. Vergemakkelijking van de installatie van alcoholsloten: Deze verordening vereist dat alle nieuwe voertuigen een gestandaardiseerde interface voor blaastests hebben, de installatie is niet verplicht.

8. Slaperigheid en aandacht detectie: Dit nieuwe systeem beoordeelt het gedrag van vrachtwagens en herinnert bestuurders eraan om zo nodig een pauze in te lassen.

NB: De eerste acht actieve veiligheidssystemen zullen tegen juli 2024 verplicht zijn in elke nieuwe vrachtwagen die de fabriek verlaat.

Toekomstige verordeningen in de pijplijn

De laatste drie verordeningen zullen tussen 2026 en 2029 van kracht worden:

9. Herkenning en preventie van afleiding: Sensoren herkennen tekenen van slaperigheid en verminderde aandacht. Uitrol in 2026.

10. Beter direct zicht vanuit de bestuurderspositie: Deze nieuwe veiligheidsvoorzieningen verbeteren het "directe zicht" en minimaliseren de dode hoek. Uitrol in 2029

11. Gegevensrecorder voor voorvallen (ongevallen): Dit is de "zwarte doos" voor vrachtwagens. Uitrol in 2029.

The Bottom Line

De EU-lidstaten zullen de eerste zijn om deze nieuwe voorschriften in te voeren, terwijl andere landen in de regio, waaronder Noorwegen, Zwitserland, Turkije en Israël, het tempo zullen volgen. Deze systemen zullen de veiligheid van de bestuurder en de weg zeker verbeteren, maar zij zijn niet bedoeld om het gezond verstand en veilige rijpraktijken te vervangen.

Een goed opgeleide bestuurder blijft de belangrijkste factor in de vergelijking.

U gebruikt een verouderde versie van de Web Browser

Deze website ondersteunt de browser niet dat u momenteel gebruikt. Dit betekent dat sommige functies niet naar behoren zullen werken. Dit kan resulteren in vreemde gedragingen tijdens het surfen op de website.

Gebruik of upgrade / installeer een van de volgende browsers om volledig gebruik te kunnen maken van deze website.

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+