post hero banner vecto
We ontmoetten Stéphane Chambonnière in de buurt van Vichy (Midden-Frankrijk) op een ochtend in maart 2021. Deze Franse ondernemer – met een park van 30 trucks – sprak met ons over zijn recente en toekomstige vrachtwagenkeuzes met het oog op de belangrijke milieubelangen. Hij gaf ook zijn mening over de nieuwe simulatietool VECTO* en over de manier waarop de vrachtwagenconstructeurs aansturen op technologische innovaties.
michelin site ontheroadwithmichelin site blocs texte portrait
Stéphane Chambonnière, directeur van Stéphane Chambonnière Transports, Varennes-sur-Allier, Frankrijk.
"VECTO is een heel interessant instrument voor fleetowners"
De familie Chambonnière geeft de passie voor transport sinds 1927 over van vader op zoon.
Mijn grootvader Alfred begon zijn bedrijf in 1927, mijn vader Alain startte in 1976 en ikzelf in 2004. Het is geen familiebedrijf in de gebruikelijke zin, want ieder van ons heeft zijn eigen transportbedrijf opgericht en gespecialiseerd in verschillende activiteiten. Ik ben de derde generatie, maar ik ben wel echt vanaf nul begonnen. Ik heb de klanten van mijn vader niet overgenomen.
Welk type vervoersactiviteiten voer je uit?
Ons bedrijf is gespecialiseerd in transport met meeneemheftrucks in Frankrijk. Meer dan de helft van onze vrachtwagens is hiermee uitgerust. Bijna 85% van onze activiteit betreft industrieel transport. Wij werken in de grootschalige distributie, voor klanten als Candia, Carrefour, Intermarché enz.
Daarnaast zijn wij actief in een klein specifiek marktsegement; het vervoer van uitzonderlijke ladingen en met name van fabrieksinstallaties.
Ik werk al jaren met grote supermarktaccounts. Deze klanten vragen ons om CO2-beoordelingen.
Ben je bekend met de nieuwe simulatietool VECTO?
Eerlijk gezegd, ik ben meer dan 50 en VECTO is voor mij nog nieuwe kost. Ik heb er wel van gehoord. Maar ik moet ook zeggen dat de groeiende economische en ecologische belangen voor vrachtwagens voor mij niet nieuw zijn. Ik werk al jaren met grote supermarktaccounts. Deze klanten vragen ons om CO2-beoordelingen. Wij zijn al begonnen met het investeren in nieuwe energiebronnen: gas, biobrandstoffen enz. Recent hebben we een hybride B100 trekker van Renault Trucks gekocht die in oktober wordt geleverd. Het bedrijf OLEO 100 gaat een tank installeren waarin we 100% plantaardige brandstof gaan opslaan die 100% in Frankrijk is geproduceerd.
Deze week testen we ook een VOLVO die rijdt op vloeibaar aardgas. Wij zijn ons ervan bewust dat dit proces snel zal gaan.
Voor meer informatie
Je kijkt dus al vooruit door te kiezen voor vrachtwagens met alternatieve oplossingen. Je levert veel in stadscentra, waar de regelgeving het strengst wordt. Welke vrachtwagens ga je hiervoor gebruiken?
Iedereen verwacht dat voor de laatste kilometer elektrische vrachtwagens worden ingezet. Ik denk daar wat anders over. Volgens mij combineren meeneemheftrucks economie en ecologie. In termen van CO2, laden we de goederen niet over. De levering gebeurt rechtstreeks van de fabriek naar de eindbestemming, van punt A naar punt B. Dit voorkomt extra vervuiling. Als je autonoom bent, heb je geen andere transporteur nodig om de laatste kilometer af te leggen.
Wij hebben vroegtijdig gereageerd en we beschikken nu uitsluitend over EURO 6-vrachtwagens met het Franse milieuvignet Crit'Air, waardoor wij vooralsnog toegang hebben tot de stadscentra in Frankrijk. En natuurlijk gaan we zo nodig meer investeren in gas.
Elektrische aandrijvingen zijn nu nog niet klaar voor zwaar vrachtverkeer. Er is onvoldoende aanbod aan autonome oplossingen.
Belangrijk en interessant van VECTO, is dat de vrachtwagenfabrikanten sterker in beweging komen voor het brandstofverbruik.
Wat is voor jou het concrete voordeel van VECTO?
De daling van het dieselverbruik. Ik schat het verbruik op 30 tot 35 % van ons totale budget. Als we ons verbruik kunnen verminderen, verhogen we onze marge, waarbij we er wel rekening mee moeten houden dat de trucks steeds duurder worden. Wij hebben 3 VOLVO I-Saves die per 100 km twee tot drie liter minder verbruiken dan de oudere generaties van Euro 6 VOLVO 500's. Dit komt neer op ongeveer 4 tot 5% besparing. Stel dat je dat kunt vermenigvuldigen over 30 voertuigen voor een jaar; dat is je marge. Hoe meer de fabrikanten innoveren, hoe interessanter het voor ons is.
Met de nieuwe trucks gaan we naar 29 tot 30 liter per 100 km, terwijl we vier jaar oude vrachtwagens hadden met 35 op 100 km. Dat is enorm! Belangrijk en interessant van VECTO, is dat de vrachtwagenfabrikanten sterker in beweging komen voor het brandstofverbruik. De technologie van de motors evolueert elk jaar. Alles evolueert steeds sneller.
Wat is de impact van deze acceleratie voor jou?
Tegenwoordig kunnen we ons niet meer veroorloven om meer dan noodzakelijk te vervuilen. Elk tijdperk heeft zijn verplichtingen, ook al is het moeilijk omdat deze evolutie aanpassingen en aanzienlijke investeringen vereist. We moeten engagement tonen, en proberen deze verplichtingen om te zetten in kansen voor onze planeet.
Het jaar 2030 nadert snel. Hoe denk je dat je wagenpark er over 9 jaar uitziet?
Onze vloot is nu 100% Euro 6. Misschien zijn we in 2030 volledig overgeschakeld op gas, of op 50% gas en 50% B100. Wij zijn ons ervan bewust dat er tegenslagen zullen zijn: storingen, problemen voor het tanken van plantaardige brandstof ... Maar als onze klanten achter ons staan bij dit proces, zijn wij klaar om de sprong heel snel te maken!
Transports Chambonnière in enkele cijfers
Hoofdkantoor: Varennes-sur-Allier - regio Auvergne-Rhône-Alpes- - Frankrijk
michelin site bloc 1michelin site blocs texte chiffres cle s jaune
michelin site bloc 2michelin site blocs texte chiffres cle s jaune
post key trucks vecto
michelin site bloc 4michelin site blocs texte chiffres cle s jaune
* Vehicle Energy Consumption Calculation Tool
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night